Warme maaltijden wijkrestaurant

Parent Previous Next

Reglement warme maaltijden wijkrestaurant

Artikel 1: 

De dienst warme maaltijden in het wijkrestaurant heeft tot doel om een betaalbare en kwaliteitsvolle maaltijd aan te bieden.

Artikel 2: 

Om gebruik te kunnen maken van warme maaltijden in het wijkrestaurant zijn volgende voorwaarden cumulatief van toepassing: 

Artikel 3: 

§1 Volgende personen kunnen tevens gebruik maken van het wijkrestaurant: 

Voor deze personen is het comforttarief van toepassing. 

§2 Volgende personen kunnen tevens gebruik maken van het wijkrestaurant: 

Voor deze personen is het personeelstarief van toepassing. 

Artikel 4: 

De maaltijd bestaat uit: soep – hoofdgerecht – dessert. 

Er kan gekozen worden voor een gewone maaltijd, een suikerarme of een zoutarme maaltijd. 
Daarnaast is er ook een mogelijkheid om een maaltijd gesneden of gemalen aan te vragen. 
In het wijkrestaurant wordt gratis water aangeboden. Andere drank is betalend.  

Artikel 5: 

De aanvraag om maaltijden te kunnen nuttigen in het wijkrestaurant wordt ingediend bij het OCMW Middelkerke door het invullen van een intakeformulier. 

De aanvrager is verplicht iedere wijziging, die zich voordoet in verband met de gestelde voorwaarden schriftelijk door te geven aan het OCMW Middelkerke, en dit binnen een termijn van één maand.  

Artikel 6: 

Artikel 7: 

Er zijn verschillende tarieven voor een warme maaltijd: 

Normaal tarief: 

Sociaal tarief:

€ 6,5

Comforttarief: 

€ 1

Personeelstarief: 

Geldwaarde van 1 maaltijdcheque afgeleverd door de gemeente of het OCMW van Middelkerke.

Artikel 8: 

Om gebruik te maken van het sociaal tarief dient de aanvrager zich te bevinden in een financiële noodsituatie en zich te wenden tot de OCMW sociale dienst. De toekenning van het sociaal tarief wordt gestaafd door een attest van de maatschappelijk werker van het OCMW Middelkerke.
Iedere wijziging van de financiële situatie kan aanleiding geven tot de aanpassing van het tarief. De aanvrager en/of de maatschappelijk werker dient de dienst wijkrestaurant hiervan op de hoogte te brengen.
Minstens jaarlijks, en telkens wanneer het nodig wordt geacht, wordt nagegaan of de aanvrager nog voldoet aan de voorwaarden van het sociaal tarief.

Artikel 9:

In het begin van de maand ontvangt de aanvrager een factuur met daarop een overzicht van de maaltijden van de voorafgaande maand. Niet-tijdige betaling kan leiden tot stopzetting van de dienstverlening onafgezien andere maatregelen. 

Artikel 10: 

De betalingstermijn bedraagt 30 dagen. 

Artikel 11: 

Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief. 

Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt. 

Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden. 

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het vast bureau, dewelke de mogelijkheid hebben om de dienstverlening stop te zetten. 

Artikel 12: 

Indien men meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neemt men contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren vóór afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan men schriftelijk en gemotiveerd klacht/protest indienen bij het vast bureau die hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd. 

Artikel 13: 

Behoudens andersluidende wettelijke of decretale bepalingen is het Vast Bureau bevoegd voor alle onvoorziene gevallen en betwistingen i.v.m. de toepassing van dit reglement. 

Artikel 14: 

Klacht indienen kan door het invullen van het klachtenformulier. Het klachtenformulier is te verkrijgen aan het onthaal van het OCMW of kan worden gedownload van de website www.middelkerke.be

De klacht zal worden behandeld volgens de geldende klachtenprocedure, behoudens hetgeen bepaald in artikel 12. 

Artikel 15: 

De persoonsgegevens verwerkt met het oog op het gebruik van maaltijden in het wijkrestaurant bedoeld in dit reglement, worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het OCMW Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet. 

Concreet betekent dit onder meer dat: