Reglement tussenkomst in kader van huisvesting
Artikel 1
Het OCMW verleent verschillende tussenkomsten i.k.v. huisvesting.
Het gaat om volgende tussenkomsten:
- schriftelijke huurwaarborgen
- ten laste name eerste maand huur
- tussenkomst factuur kringwinkel
- huishuurtoelage.
In dit reglement worden de voorwaarden en modaliteiten vastgesteld.
Artikel 2 Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden om in aanmerking te komen voor de tussenkomsten bedoeld in artikel 1:
- De begunstigde dient zijn/ haar hoofdverblijfplaats te hebben in de gemeente Middelkerke. OCMW Middelkerke is tevens bevoegd voor dakloze personen die op het grondgebied verblijven;
- De begunstigde dient te behoren tot de volgende categorieën:
Recht op een verhoogde tegemoetkoming in kader van de ziekteverzekering;
OF
Traject budgetbeheer, budgetbegeleiding en/of collectieve schuldbemiddeling;
- Na opmaak van een budgetplan door de sociale dienst van het OCMW Middelkerke over onvoldoende leefgeld beschikken (cfr. de leefgeldnorm gehanteerd door de sociale dienst van het OCMW van Middelkerke).
De huishuurtoelage is enkel voor personen die een (equivalent) leefloon (geen voorschotten) genieten of een inkomen hebben gelijk aan het leefloon (FOD, ziekte-uitkering,…).
Artikel 3 Specifieke voorwaarden inzake schriftelijke huurwaarborg
- De cliënt dient eerst na te gaan of hij niet in aanmerking komt voor de huurwaarborglening via het Vlaams Woningfonds en daarvan de beslissing voor te leggen.
Indien de cliënt in aanmerking komt voor een huurwaarborglening, is een tussenkomst schriftelijke huurwaarborg niet mogelijk.
- Een tussenkomst is pas mogelijk indien het om een acuut huisvestingsprobleem (einde huurcontract, ongeschikt of onbewoonbare woonst, te kleine of veel te dure woning) gaat.
- Er wordt enkel via het systeem van schriftelijke huurwaarborg via Belfius bank gewerkt. Een tussenkomst is enkel mogelijk indien de eigenaar of vastgoedkantoor akkoord gaat met het systeem van schriftelijke huurwaarborg. Een niet-ondertekend huurcontract moet bezorgd worden voor de aanvraag op het BCSD wordt voorgelegd.
- Het betrekken van de nieuwe woonst dient hetzij een daling van de huurprijs in te houden, hetzij het betrekken van een woning bij een sociale huisvestingsmaatschappij of SVK, hetzij een woning die kwalitatief beter aangepast is aan het gezin of financieel haalbaarder.
- De nieuwe woonst dient te voldoen aan de kwaliteitsnormen. Er dient een bevestiging van geschikt en bewoonbaar te zijn.
- De huurprijs is beperkt tot de maximum huurprijs gehanteerd door Wonen Vlaanderen inzake een huurpremie en – subsidie. Er wordt geen verhoging toegepast voor personen ten laste.
- Er is geen tussenkomst mogelijk indien er nog een huurwaarborg openstaat of wordt samen gespaard bij de sociale dienst van het OCMW Middelkerke of indien de cliënt de huidige woonst dient te verlaten wegens wanbetaling, huurschade of overlast.
- De cliënt heeft onvoldoende financiële reserves en geen eigendom of huurinkomsten. Na inkomens- uitgaven analyse moet de cliënt in staat zijn de maandelijkse huurprijs te betalen m.a.w. de huurprijs moet in verhouding zijn met het inkomen.
- De tussenkomst dient samen gespaard te worden over een periode van 18 maanden, met een maximum van 24 maanden.
Artikel 4 Specifieke voorwaarden inzake ten laste name eerste maand huur
- Een tussenkomst is pas mogelijk indien het om een acuut huisvestingsprobleem (einde huurcontract, ongeschikt of onbewoonbare woonst, te kleine of veel te dure woning) gaat.
- Het betrekken van de nieuwe woonst dient hetzij een daling van de huurprijs in te houden, hetzij het betrekken van een woning bij een sociale huisvestingsmaatschappij of SVK, hetzij een woning die kwalitatief beter aangepast is aan het gezin of financieel haalbaarder.
-
De nieuwe woonst dient te voldoen aan de kwaliteitsnormen. Er dient een bevestiging van geschikt en bewoonbaar te zijn.
- De huurprijs is beperkt tot de maximum huurprijs gehanteerd door Wonen Vlaanderen inzake een huurpremie en – subsidie. Er wordt geen verhoging toegepast voor personen ten laste.
- Er is geen tussenkomst mogelijk indien er nog een ten laste name eerste maand huur wordt afbetaald t.a.v. de sociale dienst van het OCMW Middelkerke of indien de cliënt de huidige woonst moet verlaten worden wegens wanbetaling, huurschade of overlast.
- De cliënt heeft onvoldoende financiële reserves en geen eigendom of huurinkomsten. Na inkomens- uitgaven analyse moet de cliënt in staat zijn de maandelijkse huurprijs te betalen m.a.w. de huurprijs moet in verhouding zijn met het inkomen.
- De tussenkomst dient terugbetaald te worden over een periode van 18 maanden, met een maximum van 24 maanden.
Artikel 5 Specifieke voorwaarden inzake tussenkomst kringwinkel
- Een tussenkomst bij de kringwinkel is beperkt tot een bedrag van € 250 voor zover er geen recht is op een installatiepremie of voor zover de cliënt 2 jaar voorafgaand aan de aanvraag geen installatiepremie heeft genoten.
- Deze tussenkomst is per cliënt slechts eenmalig mogelijk.
Artikel 6: Specifieke voorwaarden inzake de huishuurtoelage
- De huishuurtoelage wordt pas toegekend indien de cliënt minimum 3 maanden gedomicilieerd is in de gemeente en over een rechtsgeldig, correct & geregistreerd huurcontract beschikt.
- De huishuurtoelage bedraagt een financiële tussenkomst t.b.v. € 25 per wooneenheid/ adres. De toelage wordt maandelijks uitbetaald.
- Indien blijkt dat de cliënt het (equivalent) leefloon ten onrechte ontving (achterhouden informatie, onjuiste verklaringen) zal de toelage teruggevorderd worden.
- Een tussenkomst is pas mogelijk als na inkomens- uitgaven analyse blijkt dat de cliënt in staat is de maandelijkse huurprijs te betalen m.a.w. de huurprijs moet in verhouding zijn met het inkomen.
- De woonst dient te voldoen aan de kwaliteitsnormen. Er dient een bevestiging van geschikt en bewoonbaar te zijn.
- Er wordt geen tussenkomst verleend voor een woonst op een camping, een vakantiewoning, air bnb, een woning in eigendom, huisvesting waar geen domicilie kan geplaatst worden of een tijdelijk huurcontract (< 1 jaar).
- Er wordt tevens geen tussenkomst verleend voor personen die een sociale woning via een sociale huisvestingsmaatschappij/ sociaal verhuurkantoor huren of die van een huurpremie of – subsidie genieten.
- De tussenkomst wordt toegekend voor een periode van 6 maanden om na deze periode te herzien o.b.v. een nieuw sociaal en financieel onderzoek.
Artikel 6 Beslissing
De beslissingen inzake de toepassing van dit reglement behoren tot de bevoegdheid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD).
Afwijkingen op dit reglement kunnen slechts uitzonderlijk toegestaan worden bij beslissing van het BCSD op basis van een gemotiveerd sociaal verslag.
Artikel 7 Stopzetting en terugvordering
Elke wijziging in de sociaal- en financiële situatie van de aanvrager kan tot een herziening of een stopzetting leiden.
Tussenkomsten inzake dit reglement worden teruggevorderd m.u.v. de huishuurtoelage.
Ten onrechte uitbetaalde bedragen zullen teruggevorderd worden.
Artikel 8
De persoonsgegevens verwerkt met het oog op de toepassing van dit reglement worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het OCMW Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet.
Concreet betekent dit onder meer dat:
- de persoonsgegevens enkel worden verzameld en verwerkt voor de doeleinden zoals vermeld in dit reglement en om de gevraagde informatie te verstrekken aan de aanvrager;
- de persoonsgegevens niet worden bekend gemaakt aan derden, tenzij het OCMW Middelkerke toestemming heeft van de aanvrager, derden gemachtigd zijn of de wet het verplicht;
- de persoonsgegevens worden bewaard zolang als nodig is, om een vraag uit te voeren of tot zolang de wet het verplicht;
- de aanvrager heeft steeds het recht om te weten welke persoonsgegevens het OCMW over hem verwerkt, kan hij ze laten verbeteren of wissen;
- passende veiligheidsmaatrelen worden genomen om het vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen en gegevens te beveiligen tegen misbruik, verlies of elke andere onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens.