Reglement tussenkomst in kader van het gas- en elektriciteitsfonds
Artikel 1
- Het OCMW kan tussenkomen in de noodzakelijke ondersteuning en sociale en budgettaire begeleiding van personen die betalingsmoeilijkheden ondervinden met hun rekeningen voor gas en elektriciteit. Het betreffen de onderhandeling inzake afbetalingsplannen en/of het opzetten van een budgetbegeleiding/- beheer.
- Het OCMW kan financiële maatschappelijke steun toekennen aan personen waarvan de schuldenlast van die aard is dat zij, ondanks hun persoonlijke inspanningen, hun gas- en elektriciteitsrekeningen niet meer kunnen betalen.
In dit reglement worden de voorwaarden en modaliteiten vastgesteld.
Artikel 2 Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden om in aanmerking te komen voor de steun bedoeld in artikel 1:
- De begunstigde dient zijn/ haar hoofdverblijfplaats te hebben in de gemeente Middelkerke. OCMW Middelkerke is tevens bevoegd voor dakloze personen die op het grondgebied verblijven;
- De begunstigde dient te behoren tot de volgende categorieën:
Recht op een verhoogde tegemoetkoming in kader van de ziekteverzekering;
OF
Traject budgetbeheer, budgetbegeleiding en/of collectieve schuldenregeling;
- Na opmaak van een budgetplan door de sociale dienst van het OCMW Middelkerke over onvoldoende leefgeld beschikken (cfr. de leefgeldnorm gehanteerd door de sociale dienst van het OCMW van Middelkerke).
Artikel 3 Doel
Het OCMW kan tussenkomen in enerzijds het toekennen van tegemoetkomingen inzake niet-betaalde rekeningen, anderzijds is er de mogelijkheid om maatregelen te nemen in het kader van een preventief sociaal energiebeleid.
Artikel 4 Toepassing
Inzake niet- betaalde rekeningen:
- Er kan tussengekomen worden voor de betaling van een voorschotrekening, de afrekening of het opladen van de budgetmeter (los van de tussenkomsten in kader van minimale aardgaslevering).
Inzake preventief sociaal energiebeleid:
- Er kan per begunstigde 1x per jaar tussengekomen worden t.b.v. maximum € 250 i.k.v. preventief sociaal energiebeleid o.b.v. een offerte/ bestelbon, zoals:
- Tegemoetkoming in de kosten voor efficiëntere en veiligere toestellen (vb. aankoop spaarlamp, spaardouchekop, aankoop koelkast of frigo klasse A+,…);
- Tegemoetkoming in het toezicht op, het onderhoud of het conform maken van toestellen voor energie (vb. vegen schoorsteen, onderhoud verwarmingsketel, …);
- Tegemoetkoming in een geïndividualiseerde energiediagnostiek (vb. geïndividualiseerde energiescan, …);
- Tegemoetkoming in vermindering energieverbruik (vb. aankoop overgordijnen, aankoop tochthond, thermostatische kranen,…).
Artikel 5 Beslissing
De beslissingen inzake de toepassing van dit reglement behoren tot de bevoegdheid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst (BCSD).
Afwijkingen op dit reglement kunnen slechts uitzonderlijk toegestaan worden bij beslissing van het BCSD op basis van een gemotiveerd sociaal verslag.
Artikel 6 Stopzetting en terugvordering - Betaling
Elke wijziging in de sociaal- en financiële situatie van de aanvrager kan tot een herziening of een stopzetting leiden.
Tussenkomsten inzake dit reglement zijn niet terugvorderbaar.
Ten onrechte uitbetaalde bedragen zullen teruggevorderd worden.
De facturen worden altijd rechtstreeks aan de leverancier/ winkel/ organisatie betaald. Er wordt nooit rechtstreeks aan de cliënt (terug)betaald.
Artikel 7
De persoonsgegevens verwerkt met het oog op de toepassing van dit reglement worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het OCMW Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet.
Concreet betekent dit onder meer dat:
- de persoonsgegevens enkel worden verzameld en verwerkt voor de doeleinden zoals vermeld in dit reglement en om de gevraagde informatie te verstrekken aan de aanvrager;
- de persoonsgegevens niet worden bekend gemaakt aan derden, tenzij het OCMW Middelkerke toestemming heeft van de aanvrager, derden gemachtigd zijn of de wet het verplicht;
- de persoonsgegevens worden bewaard zolang als nodig is, om een vraag uit te voeren of tot zolang de wet het verplicht;
- de aanvrager heeft steeds het recht om te weten welke persoonsgegevens het OCMW over hem verwerkt, kan hij ze laten verbeteren of wissen;
- passende veiligheidsmaatrelen worden genomen om het vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen en gegevens te beveiligen tegen misbruik, verlies of elke andere onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens.