Silt

Gemeente ›› Financiën ››
Parent Previous Next

Retributiereglement Silt (evenementenzaal Casino)

Artikel 1 - Definities 

Silt: evenementenzaal in het Casinogebouw van Middelkerke.

Beheerder: beheerder van Silt, zijnde het college van burgemeester en schepenen of de persoon daartoe gedelegeerd.

Aanvrager: een meerderjarige natuurlijke persoon die handelt in eigen naam of in naam van een rechtspersoon die het aanvraagformulier indient. De aanvrager is verantwoordelijk voor de betrokken activiteit. Behoudens bewijs van het tegendeel is de aanvrager tevens de retributieplichtige, behalve indien gehandeld wordt in naam van een rechtspersoon. In voorkomend geval is, behoudens bewijs van het tegendeel, de rechtspersoon tevens de retributieplichtige.

Artikel 2 – Toepassingsgebied

Er zijn vier beschikbare gebruiksmogelijkheden van Silt.

Artikel 3 - Tarieven 

§ 1. Een dag bestaat uit 3 dagdelen:


§ 2. Silt kan als volgt worden gehuurd:

§ 3 Het college van burgemeester en schepenen stelt volgende tarieven vast:

§ 4. Volgende diensten zijn inbegrepen in het basistarief en het uurtarief voor de huur buiten de dagdelen:

§ 5. De beheerder biedt bijkomende diensten aan, die niet zijn inbegrepen in het basistarief.

§ 5.1.Diensten door eigen personeel van beheerder:

Het college van burgemeester en schepenen bepaalt de kostprijs voor deze diensten.

§ 5.2. Volgende diensten door externe dienstverleners, aangesteld door de beheerder met uitzondering van de catering:

Deze diensten worden verrekend als volgt: kostprijs externe dienstverlener + verhoging met 20 %.

§ 5.3. Catering

Deze dienst wordt verrekend als volgt: kostprijs externe dienstverlener + verhoging met 10 %.

§ 5.4. De bijkomende diensten kunnen enkel via de beheerder worden afgenomen.

In de mate dat gevraagde bijkomende diensten niet kunnen worden aangeboden door de beheerder, mogen gebruikers deze zelf voorzien op voorwaarde dat de persoon daartoe gemachtigd door het college van burgemeester en schepenen zijn akkoord heeft verleend.

§ 6. Als de concessiehouder van het restaurant in het casinogebouw van de mogelijkheid gebruik maakt om op de dagen dat Silt niet bezet is de verbruiksruimte van zijn restaurant uit te breiden met de mezzanine, dan bedraagt het tarief hiervoor 50 % van het basistarief voor de mezzanine.

§ 7. De beheerder kan mits motivering afwijkingen en verminderingen toestaan op de tarieven, behoudens de regeling opgenomen in §6 van dit artikel.

De hierna vermelde formules en maximumkortingen dienen daarbij in acht te worden genomen.

Artikel 4: betaling

De retributieplichtige dient een voorschot op de retributie van minstens 50% van het basistarief te betalen na ontvangst van de voorschotfactuur.

Het saldo van de huursom dient betaald te worden na ontvangst van de eindfactuur.

De retributie wordt betaald door overschrijving op het rekeningnummer van de gemeente Middelkerke, zoals vermeld op de factuur of via elektronische betaling ter plaatse.

Artikel 5: annuleringskosten

De annuleringskosten bedragen:

De aanvrager kan zich desgevallend beroepen op overmacht. De beheerder beslist of de annuleringskosten al dan niet geheel of ten dele worden kwijtgescholden. De kosten van niet meer annuleerbare diensten zijn steeds verschuldigd.

Artikel 6: invordering

Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief.

Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt.

Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden.

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 7: klachten m.b.t. factuur

Indien de retributieplichtige meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neemt de retributieplichtige contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren voor afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan de retributieplichtige schriftelijk en gemotiveerd klacht/protest indienen bij het college van burgemeester en schepenen die hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.

Artikel 8: betwistingen

In het geval van betwistingen zijn de rechtbanken van het arrondissement van Brugge bevoegd.

Artikel 9: wetgeving privacy

De persoonsgegevens verwerkt in het kader van dit retributiereglement worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het gemeentebestuur van Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet.

Concreet betekent dit onder meer dat:

Een meer uitgebreid overzicht van het beleid op het vlak van verwerking van persoonsgegevens vindt de retributieplichtige terug op www.middelkerke.be.