Prestaties lokale politie

Gemeente ›› Financiën ››
Parent Previous Next

Retributiereglement op prestaties van de lokale politie

Artikel 1 – Doel en inwerkingtreding

Er wordt een retributie ingevoerd voor volgende prestaties in het kader van bestuurlijke maatregelen van de lokale politie:

Artikel 2 – Definities

Bestuurlijke aanhoudingen: de opdrachten van bestuurlijke politie zoals omschreven in de artikelen 31 en 34 §4 van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.

Opsluiting: het voor een beperkte tijd vasthouden van personen in de doorgangscellen van de lokale politie Middelkerke wegens een bestuurlijke maatregel, overeenkomstig de bepalingen van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.

Vervoer van personen: een rit of een bepaald traject dat met behulp van een politievoertuig wordt afgelegd om de bestuurlijk aangehouden persoon op de meest aangewezen eindbestemming te brengen.

Meest aangewezen eindbestemming: dit kan de verblijfplaats van betrokkene zijn, het ziekenhuis, … (wordt door de politie bepaald).

Artikel 3 – retributieplichtige en tarieven

Feiten vatbaar voor retributie

Tarief

Retributieplichtige

Vervoer van personen met een politievoertuig om de bestuurlijk aangehouden persoon op de meest aangewezen eindbestemming (uitgezonderd de doorgangscel) te brengen

100,00 EUR / rit per vervoerde persoon

De natuurlijke of rechtspersoon die de tussenkomst van de lokale politie noodzakelijk maakt. In geval het een minderjarige betreft, zijn de ouders of voogden hoofdelijk de retributie verschuldigd.

Overbrenging en opsluiting in doorgangscellen van en in opdracht van de lokale of federale politie

100,00 EUR / bestuurlijke aanhouding

Beschadigingen en uitgebreide ontsmettingsschoonmaak worden bijkomend doorgefactureerd volgens factuur.

Opgesloten persoon / de natuurlijke of rechtspersoon die de tussenkomst van de lokale politie noodzakelijk maakt of de politiedienst die erom verzoekt. In geval het een minderjarige betreft zijn de ouders of voogden hoofdelijk de retributie verschuldigd.

Tussenkomst waarbij een nieuw slot wordt geplaatst

50,00 EUR / geplaatst slot

De natuurlijke of rechtspersoon die de tussenkomst van de lokale politie noodzakelijk maakt. In geval het een minderjarige betreft, zijn de ouders of voogden hoofdelijk de retributie verschuldigd.

Vergoeding dokter bij dringende oproep

Dokterskosten in het geval van een bestuurlijke aanhouding

De betaalde dokterskosten worden doorgefactureerd aan:

  • de aangehouden persoon indien deze is opgesloten door de lokale politie Middelkerke
  • de lokale politie van de andere zone die de aanhouding heeft bevolen

Vangen van loslopende dieren op de openbare weg

1e tussenkomst: gratis

2de tussenkomst: 50,00 EUR / vangst

Vanaf 3de tussenkomst: 100,00 EUR / vangst

Eigenaar van het dier

Stallen en bewaren van bromfietsen en fietsen in geval het een bestuurlijke maatregel betreft

5,00 EUR / dag

Elke begonnen dag wordt als een volledige dag aangerekend.

Eigenaar van de (brom)fiets

Stallen en bewaren van auto’s, moto’s, caravans en dergelijke in geval het een bestuurlijke maatregel betreft

Doorfactureren takelkosten in geval het een bestuurlijke maatregel betreft

In geval het voertuig op het terrein van de gemeentelijke diensten wordt gestald, bedraagt het tarief 10,00 EUR / dag

Eigenaar van het voertuig

Inzet politiepersoneel in het kader van niet respecteren van vergunning/signalisatie

100,00 EUR / politiepersoneelslid per uur

Elk begonnen uur wordt als een volledig uur aangerekend.

Aanvrager van de vergunning.

Bij het ontbreken van de aanvrager is de opdrachtgever de retributie verschuldigd.


Artikel 4 – betaling

Aan de retributieplichtige wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen de 30 dagen vanaf de verzending van de factuur.

Artikel 5 – invordering

Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief.

Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt.

Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden.

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 6 – klachten m.b.t. factuur

Indien de retributieplichtige meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neemt de retributieplichtige contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren voor afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan de retributieplichtige schriftelijk en gemotiveerd klacht/protest indienen bij het college van burgemeester en schepenen die hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.

Artikel 7 – betwistingen

In het geval van betwistingen zijn de rechtbanken van het arrondissement van Brugge bevoegd.

Artikel 8 – wetgeving privacy

De persoonsgegevens verwerkt in het kader van dit retributiereglement worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het gemeentebestuur van Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet.

Concreet betekent dit onder meer dat:

Een meer uitgebreid overzicht van het beleid op het vlak van verwerking van persoonsgegevens vindt de retributieplichtige terug op www.middelkerke.be.

Artikel 9 – inwerkingtreding en bekendmaking

Dit retributiereglement treedt in werking op 01/01/2024.

Het reglement wordt door de burgemeester bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.

De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.