Poetsdienst aan huis

Parent Previous Next

Reglement poetsdienst aan huis met dienstencheques

Doelstelling  

Artikel 1 

De dienstencheque – onderneming heeft tot doel om personen te ondersteunen die moeite ondervinden met het wekelijks onderhoud van de woning. 

Voorwaarden  

Artikel 2 

Volgende voorwaarden zijn van toepassing: 

               - Aanvrager heeft een erkende handicap en kan dit staven aan de hand van een bewijsstuk of een permanente chronische aandoening en kan dit staven aan de hand van een attest van een specialist;

- Aanvrager is ouder dan 85 jaar;

- Aanvrager is ouder dan 75 jaar. 

Betaling  

Artikel 3 

De dienstverlening wordt verrekend via het systeem met dienstencheques, à rato van één dienstencheque per gepresteerd uur. 

Artikel 4 

De klant voorziet in de nodige dienstencheques. Indien er onvoldoende cheques beschikbaar zijn voor de betaling van de prestaties wordt de dienstverlening onmiddellijk stopgezet. De dienstverlening wordt pas heropgestart wanneer alle prestaties werden vereffend en er voldoende dienstencheques beschikbaar zijn voor toekomstige prestaties.

Indien na 2 maanden de achterstallige dienstencheques niet worden vereffend, zal het volledige bedrag van de dienstencheques worden aangerekend (vanaf 1/11/2022: € 26,45), dit is de waarde die Dienstencheques Vlaanderen uitbetaalt aan de dienstenchequesonderneming.

Artikel 5 

De klant dient een afwezigheid ten laatste 1 week voordien door te geven aan de dienstverantwoordelijke van de poetsdienst aan huis met dienstencheques. 

Artikel 6 

Volgende administratieve kosten worden in rekening gebracht: 

- Dossierkosten: €2/ maand, 2 keer per jaar opgevraagd. 

- Bij niet of te laat annuleren: de vergoeding bestaat uit de volledige tegenwaarde van de dienstencheques voor de geplande diensturen. De waarde die Dienstencheques Vlaanderen uitbetaalt aan de dienstenchequesonderneming (vanaf 1/11/2022: € 26,45), tenzij door overmacht (ziekenhuisopname, woningbrand, …). 

- Bij het wegsturen van de poetshulp tijdens de prestaties of bij het voortijdig vertrekken van de poetshulp omwille van niet werkbare werkomstandigheden: de vergoeding bestaat uit de volledige tegenwaarde van de dienstencheques voor de resterende te presteren uren. 

Deze kosten kunnen niet worden betaald met dienstencheques. Hiervoor zal de klant een factuur ontvangen. De betalingstermijn bedraagt 30 dagen. 

Artikel 7 

Wanneer de dienst de prestaties moet annuleren wegens niet voorziene afwezigheid van de poetshulp worden er geen dienstencheques aangerekend. 

Artikel 8: 

Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief. 

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt. 

Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden. 

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het vast bureau, dewelke de mogelijkheid hebben om de dienstverlening stop te zetten. 

Artikel 9: 

Indien men meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neemt men contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren vóór afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan men schriftelijk en gemotiveerd klacht/protest indienen bij het vast bureau die hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd. 

Wachtlijst  

Artikel 10 

Wanneer er meer aanvragen zijn dan beschikbare plaatsen worden de kandidaat gebruikers ingeschreven op een wachtlijst. Deze wachtlijst wordt chronologisch opgemaakt in functie van de prioriteiten.  

Wanneer de kandidaat gebruiker een eerste aanbod weigert, dat voldoet aan de doorgegeven voorkeuren, dan wordt de kandidaat gebruiker onderaan de wachtlijst opnieuw opgenomen. Op dit moment kan de kandidaat gebruiker zijn voorkeuren aanpassen. Wanneer een geldig aanbod voor een tweede maal wordt geweigerd, dan volgt een schrapping van de wachtlijst.

Taakafspraken  

Artikel 11 

Toegelaten taken 

Het gewone wekelijkse onderhoud:  

Gelegenheidswerken 

Deze taken krijgen geen voorrang in de wekelijkse of veertiendaagse hulp maar zijn toegelaten om er bij gelegenheid gevolg aan te geven. Deze taken kunnen ook pas uitgevoerd worden indien iets van het gewone onderhoud weggelaten wordt. 

Niet toegelaten taken 

Gebruikersovereenkomst  

Artikel 12 

De bepalingen van de dienstenchequesonderneming, zoals opgenomen in de gebruiksovereenkomst ter zake, zijn van toepassing. 

Volmacht  

Artikel 13 

Indien de gebruiker hulp nodig heeft bij de aanvraag van een gebruikersnummer en het opvolgen van de portefeuille kan een volmacht worden gegeven aan de dienst. 

Betwistingen - Klachten 

Artikel 14 

Behoudens andersluidende wettelijke of decretale bepalingen is het Vast Bureau bevoegd over alle onvoorziene gevallen en betwistingen i.v.m. de toepassing van dit reglement. 

Artikel 15 

Klacht indienen kan door het invullen van het klachtenformulier. Het klachtenformulier is te verkrijgen aan het onthaal van het OCMW of kan worden gedownload van de website www.middelkerke.be

De klacht zal worden behandeld volgens de geldende klachtenprocedure, behoudens hetgeen bepaald in artikel 9.

Privacy 

Artikel 16 

De persoonsgegevens verwerkt met het oog op het toekennen van poetsdienst met dienstencheques worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het OCMW Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet. 

Concreet betekent dit onder meer dat: