Identificatie en contactgegevens
Assistentiewoningen GAW de Stille Meers
Adres Sluisvaartstraat 17 A, 8430 Middelkerke
Erkenningsnummer CE1931
is eigendom van en wordt beheerd door het OCMW van Middelkerke.
Woonassistent
Het OCMW heeft een woonassistent aangesteld als dagelijks verantwoordelijke.
De woonassistent of bij afwezigheid een collega van het team specifieke dienstverlening is bereikbaar, doorheen de week tijdens de kantooruren of op afspraak, op het nummer 059/31 92 89.
Opname en onthaal
De woonassistent organiseert het onthaal van de nieuwe bewoner. Familieleden van de bewoner, maar ook het personeel en de andere bewoners worden hierbij betrokken.
De bewoner mag de toegewezen flat naar eigen smaak inrichten, rekening houdend met de eisen van veiligheid en hygiëne. Het is verboden nagels, krammen, duimspijkers, … in de muren aan te brengen of schilderwerken uit te voeren. Het omhoog hangen van persoonlijke spullen dient te gebeuren via het railsysteem dat in elke flat aanwezig is.
Enkel het gebruik van een flatscreen televisietoestel is toegestaan omwille van brandveiligheidsredenen. Het hangen van een schotelantenne is uitdrukkelijk verboden.
Behoudens zijn/haar uitdrukkelijk akkoord mag aan de bewoner geen andere flat worden toegewezen dan die welke hem/haar bij de opname werd toegekend.
Toegewezen woonst
De bewoner geniet de grootst mogelijke vrijheid, zoals hij vrij is in zijn natuurlijk thuismilieu. Het OCMW kan die vrijheid enkel beperken om organisatorische redenen waarover duidelijk gecommuniceerd moeten worden.
Iedere bewoner mag naar believen de assistentiewoning verlaten. Er zijn geen beperkingen in uren. De bewoner kan steeds, zonder beperking, vrij bezoek ontvangen in zijn/haar woonst.
De bewoners en de bezoekers worden wel gevraagd de rust van de anderen niet te verstoren. Bij het luisteren naar de radio of het kijken naar de televisie dient ervoor gezorgd te worden dat er geen geluidshinder ontstaat.
Het is de bewoners niet toegelaten hun woning geheel of gedeeltelijk aan derden af te staan. Om veiligheidsredenen is het verlenen van kortstondig onderdak aan familieleden of andere personen enkel mogelijk mits voorafgaandelijke goedkeuring van de woonassistent.
Alleen mits persoonlijk akkoord van de bewoner, of om ernstige redenen, kan het Vast Bureau van het OCMW van Middelkerke, beslissen dat de bewoner een andere woning wordt toegewezen dan deze die hem/haar werd toegekend bij aanvang. De schriftelijke opnameovereenkomst wordt dan aangepast.
Waarborg
De opname in de assistentiewoning geeft aanleiding tot het betalen van een waarborgsom t.b.v. dertig keer de dagprijs. De waarborg wordt geplaatst op een gepersonaliseerde huurderspaarrekening bij Belfius. De waarborg zal ingehouden worden bij het niet-naleven van de bepalingen uit de schriftelijke overeenkomst, bij opzettelijk veroorzaakte schade, bij het niet-betalen van doorgerekende herstellingskosten (inclusief poetswerk bij het verlaten van de woning indien dit niet grondig zou gebeurd zijn).
Betalingsverbintenis
De bewoner verbindt zich ertoe om gedurende het ganse verblijf op hoofdelijke en ondeelbare wijze de betaling van de kosten te waarborgen.
Identificatiefiche:
De identificatiefiche omvat:
Het OCMW verzoekt de bewoner om iedere wijziging van huisarts en/of andere hulp mee te delen aan de woonassistent of aan het personeel. De nodige wijzigingen in het belang van de bewoner zullen aangebracht worden op de individuele steekkaart.
De gegevens van de bewoners worden bewaard met respect voor de persoonlijke levenssfeer, zodat alleen personen die daarvoor bevoegd zijn, er toegang toe hebben. De bewoner of zijn vertegenwoordiger heeft altijd recht op inzage in de gegevens die de bewoner rechtstreeks aanbelangen, en op correctie van die gegevens.
Verblijfsfactuur
Maandelijks wordt voor iedere bewoner een factuur opgemaakt waarop onder meer de volgende gegevens duidelijk zijn vermeld:
Een exemplaar van die factuur wordt overhandigd aan de bewoner en/of zijn vertegenwoordiger die geheel of gedeeltelijk voor de betaling instaat.
De betaling van de verblijfskosten kan gebeuren via overschrijving op de financiële rekening van het OCMW of via domiciliëring.
Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief.
Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt.
Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden.
Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het vast bureau, dewelke de mogelijkheid hebben om de dienstverlening stop te zetten.
Indien je meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neem je contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren voor afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan je schriftelijk en gemotiveerd je klacht/protest indienen bij het vast bureau die hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.
Beheer van gelden of goederen
Het beheer van gelden en goederen van de bewoner of het bewaren ervan kan in geen enkel geval aan het OCMW of het personeel van de groep van assistentiewoningen worden toevertrouwd, met uitzondering van de verrekening van kosten die rechtstreeks met het verblijf in de assistentiewoning te maken hebben, volgens de voorwaarden die met de bewoner zijn overeengekomen.
Herstellingen en verlies sleutels
De bewoner is ertoe gehouden alle fouten of gebreken onmiddellijk te melden aan het OCMW. Alle schade door eigen schuld of door nalatigheid aangebracht, zal hersteld worden op kosten van de bewoner. Alle gewone onderhouds- en herstellingswerken, uitgezonderd diegene veroorzaakt door ouderdom of slijtage, zijn ten laste van de bewoner, d.w.z. dat het OCMW instaat voor de uitvoering, doch de kosten kan terugvorderen bij de bewoner.
Bij opname krijgt de bewoner 3 sleutelbadges en 1 sleutel voor de brievenbus. Wanneer de bewoner een badge of sleutel verliest of een extra sleutelbadge wenst (max. 2) wordt hiervoor €5 per stuk aangerekend.
Het is niet toegelaten om:
-Om met de elektrische minder mobiele scooter het gebouw van GAW “De Stille Meers” in te rijden, tot aan de voordeur van zijn woning te rijden of voor de bewoners op het gelijkvloers tot aan zijn terras. De elektrische minder mobiele scooter dient steeds gestationeerd te worden in het daarvoor voorziene fietsgebouw rechts vooraan het gebouw van de GAW.
Huisdieren
Het is de bewoner niet toegestaan om huisdieren te houden, behalve een vogel of een vis.
Zowel het dier als de kooi/het aquarium dienen regelmatig, met de nodige hygiëne, onderhouden te worden door de bewoner of zijn familie.
Huisdieren met hun begeleider mogen op bezoek komen, maar mogen er niet overnachten.
Het OCMW vraagt om het toegestane huisdier te melden en een document te ondertekenen.
Veiligheidsvoorschriften
Het is elke bewoner verboden:
Brandveiligheid
Om zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen is het nodig dat de bewoners van de assistentiewoning een heel bijzondere inspanning leveren om alles te vermijden wat brandgevaar kan opleveren:
Verzekering
De bewoner dient zich enkel te verzekeren tegen brand en aanverwante gevaren van eigen inboedel en ander bezit. De brandverzekering van het OCMW werd uitgebreid ten voordele van de bewoner. De verzekerde huurgevaren zijn: brand, elektriciteit, waterschade, glasschade. Dit alles voor het gebouw en de inhoud die niet toebehoort aan de bewoner.
Aansprakelijkheid
Het OCMW, haar verantwoordelijken of personeel kunnen op geen enkele wijze verantwoordelijk worden gesteld voor de eventuele schade, vernieling, verdwijning of ontvreemding van gelden, persoonlijke bezittingen, goederen en prothesen van de bewoner, zijn familie of bezoekers. Tenzij duidelijk vast staat dat zij in de fout ging.
Besmettelijke ziekte
Wanneer de bewoner het slachtoffer wordt van een besmettelijke ziekte, ziet het OCMW zich genoodzaakt gepaste maatregelen te nemen om verdere besmetting te voorkomen. De bewoner is verplicht melding te maken indien hij/zij een besmettelijke ziekte heeft.
Ontslag gegeven door de assistentiewoning
Als het OCMW de overeenkomst wil beëindigen, bedraagt de opzeggingstermijn zestig dagen. De termijn gaat in op de eerste dag die volgt op de ontvankelijke betekening van de opzegging aan de bewoner.
Ontslag wegens ernstig storend gedrag of medische redenen
Het OCMW kan een bewoner ontslaan omdat zijn/haar gedragingen ernstig storend zijn voor de medebewoners of voor de werking van de groep van assistentiewoningen, of omdat zijn/haar gemoedstoestand van dien aard is, dat een overplaatsing naar een meer passende voorziening noodzakelijk is. Steeds wordt het advies van de behandelend arts ingewonnen, in voorkomend geval, als dat relevant is, van de zorgaanbieders die betrokken zijn bij de zorg en ondersteuning van de bewoner.
Het OCMW zorgt in overleg met de bewoner, zijn vertegenwoordiger of mantelzorger voor de toeleiding van de bewoner naar een passend verblijf en verlengt de opzeggingstermijn tot er een passend verblijf is gevonden.
Grensoverschrijdend gedrag
Het OCMW hanteert een procedure voor de preventie van, de detectie van en gepaste reacties op (seksueel) grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van de bewoners. In die procedure is een registratiesysteem opgenomen dat geanonimiseerde gegevens bijhoudt over de gevallen van (seksueel) grensoverschrijdend gedrag ten aanzien van bewoners en/of personeel.
Ontslag gegeven door de bewoner
Als de bewoner de overeenkomst wil beëindigen, bedraagt de opzeggingstermijn dertig dagen. De termijn gaat in op de eerste dag volgend op de ontvankelijke betekening van de opzeggingstermijn aan het OCMW van Middelkerke.
Proefperiode
De eerste dertig dagen van het verblijf worden beschouwd als een proefperiode. De opzeggingstermijn wordt in die periode zowel voor de bewoner als voor het OCMW beperkt tot zeven dagen.
Verbreking van de overeenkomst
Als de kandidaat bewoner de schriftelijke overeenkomst voorafgaand aan de voorziene opnamedatum wil verbreken, wordt deze aan het OCMW betekend.
De verbrekingsvergoeding bedraagt veertien keer de verschuldigde dagprijs.
Opzeggingstermijn
Gedurende de opzeggingstermijn mag er boven op de verschuldigde dagprijs geen extra opzegvergoeding aangerekend worden, ongeacht wie de overeenkomst beëindigt.
Als een assistentiewoning ontruimd en opnieuw bewoond wordt binnen de opzeggingstermijn, kan de dagprijs alleen worden aangerekend tot de dag die voorafgaat aan de nieuwe bewoning.
Overlijden van de bewoner
Het overlijden van de bewoner of, als er meer dan één bewoner is, van de langst levende bewoner, maakt een einde aan de overeenkomst.
De termijn waarover de nabestaanden beschikken om de assistentiewoning te ontruimen, bedraagt minstens 5 dagen en kan in onderling overleg verlengd worden.
Gedurende die termijn mogen geen extra vergoedingen bovenop de dagprijs aangerekend worden en dit slechts tot de dag die voorafgaat aan nieuwe bewoning.
Als de assistentiewoning niet binnen de bepaalde termijn ontruimd is, kan het OCMW de woning zelf ontruimen en de bezittingen opslaan en daarvoor kunnen de reëel aantoonbare opslagkosten aan de nabestaanden aangerekend worden.
Sluiting of vrijwillige stopzetting
Een sluiting van de assistentiewoning die is opgelegd door de overheid, maakt onmiddellijk een einde aan de schriftelijke opnameovereenkomst op de dag dat de bewoner de voorziening verlaat. In dat geval mag er geen opzegvergoeding aangerekend worden.
Bij de vrijwillige stopzetting van de activiteiten van de assistentiewoningen bedraagt de opzeggingstermijn zes maanden. Die termijn gaat in op de eerste dag die volgt op de ontvankelijke betekening van de opzegging aan de bewoner. Het OCMW verbindt er zich toe, om in overleg met de bewoner, zijn vertegenwoordiger of mantelzorger, de bewoner toe te leiden naar een passend verblijf en de opzeggingstermijn zolang te verlengen. In dat geval mag er bovenop de dagprijs geen opzegvergoeding aangerekend worden.
Het OCMW voorziet crisis- en overbruggingszorg in geval van een noodsituatie die niet vooraf kan ingeschat worden. Om deze crisis- en overbruggingszorg te organiseren wordt een beroep gedaan op het personeel en de woonassistent. Er werd een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de zorgcentrale van het Wit-Gele Kruis.
Crisiszorg gaat over een urgente, kortstondige, niet geplande noodsituatie, en kan niet langer duren dan 24u. De crisiszorg wordt verleend door de medewerkers van het Wit-Gele Kruis.
Elke woning is verbonden met een centraal oproepsysteem.
In geval van noodoproep voor een bewoner, wordt met die bewoner onmiddellijk contact opgenomen en, als dat nodig is, wordt het nodige gedaan om deze onmiddellijk passende zorg te verstrekken.
De overbruggingszorg die voortvloeit uit crisiszorg kan maximum 14 dagen aangeboden worden. Na het verlopen van deze periode moet de bewoner of zijn vertegenwoordiger uitdrukkelijk vermelden of hij de geboden hulp wil verderzetten als structurele oplossing in het regulier systeem.
Op het moment dat de zorg opgenomen wordt door de zorgverstrekker die de bewoner zelf heeft gekozen, loopt de overbruggingszorg ten einde.
De garantie van de crisis- en overbruggingszorg zit vervat in de dagprijs, met uitzondering van de reële prestaties die door de thuiszorg van OCMW Middelkerke aangeboden worden. Dit zal aangerekend worden volgens de tarieven van de thuiszorg.
Totaalzorg
De assistentiewoning staat open voor personen waarvan de woning onaangepast is aan hun specifieke noden, voor personen die geconfronteerd worden met problemen op het vlak van veiligheids- en eenzaamheidgevoelens en behoefte hebben aan (bijkomend) toezicht.
Het gebouw staat tevens open voor personen die reeds gebruik maken van thuiszorg of die daar een beroep op zullen doen en waarbij een betere stroomlijning en coördinatie nodig is.
De persoonlijke, filosofische, godsdienstige en ideologische overtuiging van elke bewoner wordt volkomen gerespecteerd.
De vrije keuze van de huisarts wordt gerespecteerd. Er dient wel een huisarts aangeduid te zijn door de bewoner.
Organisatie van activiteiten
Lokaal Dienstencentrum de Stille Meers:
In het Lokaal Dienstencentrum, gesitueerd naast GAW de Stille Meers, zijn alle bewoners met hun bezoekers er welkom voor sociaal contact, een hapje of een drankje, …
Het activiteitenoverzicht wordt maandelijks geafficheerd. Iedereen is welkom om deel te nemen. Het Lokaal Dienstencentrum is op werkdagen open tussen 9 u. en 17u30.
Stijgende zorgbehoevendheid
Na overleg en mits akkoord van de bewoner, kan een overplaatsing gebeuren naar een passend verblijf. Indien naar het oordeel van een geneesheer de lichamelijke of geestelijke gezondheidstoestand van de bewoner zodanig is dat definitieve overplaatsing naar een passende instelling is geboden, verbindt het OCMW zich ertoe, in overleg met de bewoner en met de natuurlijke of rechtspersonen die voor de opneming instaan, te zorgen voor een passend verblijf en de opzeggingstermijn zolang te verlengen.
Voorrangsregels
Bewoners van de assistentiewoningen beheerd door het OCMW Middelkerke krijgen voorrang op de wachtlijst van WZC De Ril. Indien de fysieke, psychische of sociale situatie van een bewoner dermate gewijzigd is dat een verblijf in de voorziening niet langer mogelijk is, komen zij in aanmerking voor een opname. Afhankelijk van de zorgbehoevendheid van de cliënt, zal de bewoner van de assistentiewoning pas kunnen opgenomen worden als er een plaats vrijkomt op de afdeling die, volgens verzorgings- en medische gegevens, overeenstemt met zijn/haar score van zorgbehoevendheid.
In uitzonderlijke gevallen kan het OCMW van Middelkerke gemotiveerd afwijken van de toewijzingsregels van een assistentiewoning.
Middagmaal
Het OCMW biedt de bewoners de mogelijkheid om, mits betaling, in het restaurant van het Lokaal Dienstencentrum dagelijks een warm middagmaal te nuttigen. Dit wordt tussen 11u30 en 12u30 opgediend. Deze maaltijd dient in het restaurant zelf genuttigd te worden. Er kunnen ook maaltijden thuis bedeeld worden via de thuiszorgdienst.
Onderhoud gebouw
Het OCMW staat in voor het onderhoud van de buitenkant van het gebouw, gemeenschappelijke ruimtes, technische installaties, tuin en aanplantingen. Bij defecten in de woning door slijtage, vragen wij de bewoner deze zo snel mogelijk te melden aan de woonassistent.
Parkeren en fietsstalling
Er zijn parkeerplaatsen gereserveerd voor de bewoners van GAW de Stille Meers voorzien tegenover de deur. Naast het GAW is ook een gesloten en overdekte fietsstalling voorzien met oplaadpunten voor elektrische fietsen en/of scooters.
Activiteiten
Maandelijks worden er kleinschalige animatieactiviteiten georganiseerd. Iedereen is vrij om al dan niet deel te nemen aan deze activiteiten.
Klachtenprocedure
Voor de klachtenprocedure verwijzen we naar het participatiereglement van de gemeente Middelkerke.
Suggesties en opmerkingen worden bij voorkeur ingediend met het typeformulier dat kan bekomen worden via de gemeentelijke website en aan het onthaal van het OCMW. Deze worden bij voorkeur gemaild naar info@middelkerke.be maar kunnen ook schriftelijk bezorgd worden aan het onthaal of opgestuurd naar gemeente Middelkerke t.a.v. communicatiedienst, Spermaliestraat 1 8430 Middelkerke.
Een klacht kan zowel mondeling (bij elke ambtenaar of mandataris), schriftelijk en telefonisch worden ingediend. De Algemeen Directeur treedt op als klachtenbehandelaar en verzamelt en behandelt de ingediende klachten volgens de van kracht zijnde klachtenprocedure.
Het Agentschap kan daarin inzage krijgen. Aan de indiener moet het gevolg dat aan zijn klacht wordt gegeven, rechtstreeks meegedeeld worden.
Het OCMW verstrekt periodieke informatie over het klachtenbeleid aan alle bewoners, hun familieleden en mantelzorgers.
Tevredenheidsenquêtes
Om die tevredenheid te verwezenlijken, vinden we het essentieel dat we voldoende luisteren naar de mening en ervaringen van personen die met het OCMW in contact komen.
Dit doen we in de eerste plaats op een gestructureerde wijze door onder andere op regelmatige basis tevredenheidsenquêtes af te nemen en gebruikersraden te organiseren.
Melding
Daarnaast vinden we het belangrijk dat we een luisterend oor bieden aan iedereen die een melding heeft. Op deze manier tracht het OCMW Middelkerke steeds zijn dienstverlening aan te passen zodat die tegemoet komt aan de noden van de burger.
Wat zijn meldingen?
Meldingen kunnen ingediend worden door cliënten, gebruikers, bewoners en familieleden of mantelzorgers.
Deze meldingen kunnen op verschillende manieren doorgegeven worden:
Het is belangrijk dat steeds duidelijk omschreven is wat de melding inhoudt. He OCMW vraagt eveneens om de contactgegevens toe te voegen, zodat een antwoord kan geboden worden en er gericht naar oplossingen kan gezocht worden.
Gebruikersraad
In de groep van assistentiewoningen is een gebruikersraad opgericht.
De gebruikersraad komt ten minste eenmaal per trimester samen om te vergaderen (behoudens overmacht zoals een pandemie).
De raad is samengesteld uit bewoners van de assistentiewoningen of hun vertegenwoordigers. De samenstelling kan veranderen maar het OCMW waarborgt dat de bewoners altijd minstens de helft van de aanwezigen uitmaken.
Het OCMW en de woonassistent wonen de vergadering steeds bij.
De gebruikersraad kan advies uitbrengen uit eigen initiatief of op verzoek van het OCMW over alle aangelegenheden die de algemene werking van de assistentiewoningen betreft.
Van de vergaderingen van de raad wordt een verslag opgemaakt dat aan alle bewoners of hun vertegenwoordigers bezorgd wordt.
Het agentschap kan inzage krijgen in die verslagen.
De groep van assistentiewoningen van OCMW Middelkerke staan onder toezicht van het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid met volgende contactgegevens:
Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid
Afdeling Woonzorg en Eerste Lijn
Koning Albert II - laan 35 bus 33
1030 Brussel
02/553.35.00
Wijzigingen aan de interne afsprakennota worden vooraf meegedeeld en kunnen op zijn vroegst toegepast worden 30 dagen na de kennisgeving ervan aan de bewoner.
De bewoners en familie of vertegenwoordigers worden geacht de afspraken van deze nota na te leven en verklaren één exemplaar hiervan ontvangen te hebben als bijlage bij de schriftelijke opnameovereenkomst.
Aldus opgemaakt ter goeder trouw,
te Middelkerke op …… /…… /…………
Voor de bewoner(s): Voor OCMW Middelkerke:
Bewoner(s) Jurgen Vergauwe
Algemeen Directeur
Vertrouwenspersoon Jean-Marie Dedecker
Burgemeester