Hoofdstuk 1: Samenstelling van de schoolraad........1
Hoofdstuk 2: voorwaarden tot lidmaatschap en onverenigbaarheden........2
Hoofdstuk 3: duur van het mandaat........2
Hoofdstuk 4: procedure van plaatsvervanging binnen het mandaat........3
Hoofdstuk 5: cooptatie vertegenwoordiging uit lokale gemeenschap........3
Hoofdstuk 6: praktische werking van de schoolraad........4
Redenen voor beëindigen van het voorzitterschap........4
Specifieke taken van de voorzitter:........4
Overlegbevoegdheid........6
Adviesbevoegdheden........6
Verplicht advies........6
Facultatief advies........7
Recht op inlichting........7
Hoofdstuk 1: Samenstelling van de schoolraad
Artikel 1:
In de schoolraad zetelen de vertegenwoordigers van volgende geledingen:
Het aantal mandaten bedraagt vier per geleding.
Artikel 2:
De leden namens de ouders en het personeel worden aangeduid via rechtstreekse aanduiding in de deelraden of via een verkiezingsprocedure conform het door het schoolbestuur uitgevaardigde verkiezingsreglement.
De geleding van de lokale gemeenschap wordt gecoöpteerd conform dit huishoudelijk reglement.
Artikel 3:
De directeur woont de vergaderingen van de schoolraad van rechtswege bij met raadgevende stem.
Artikel 4:
.
De vergaderingen van de schoolraad worden bijgewoond door het schoolbestuur of zijn gemandateerde.
Wanneer de schoolraad een advies uit eigen beweging wil uitbrengen, dan kan ze ervoor opteren om te vergaderen zonder het schoolbestuur of zijn gemandateerde.
Artikel 5:
Occasioneel en wanneer de noodzaak zich voordoet, worden ervaringsdeskundigen en/of experten van maatschappelijk kwetsbare groepen uitgenodigd op de vergaderingen. Dit kan op vraag van de ervaringsdeskundigen en/of experten, of op vraag van één of meerdere van de leden van de schoolraad zelf.
Hoofdstuk 2: voorwaarden tot lidmaatschap en onverenigbaarheden
Artikel 6: (algemeen)
Algemene voorwaarden tot lidmaatschap zijn:
Artikel 7:
Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging ouders:
Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging personeel:
Specifieke voorwaarden vertegenwoordiging lokale gemeenschap:
Hoofdstuk 3: duur van het mandaat
Artikel 8
De duur van het mandaat van de vertegenwoordigers van de ouders, het personeel en de lokale gemeenschap is beperkt tot maximaal vier jaar of de resterende duur van het mandaat, en is hernieuwbaar.
Artikel 9:
Aan het mandaat in de schoolraad komt een einde wanneer het lid:
Hoofdstuk 4: procedure van plaatsvervanging binnen het mandaat
Artikel 10:
Ingeval er vroegtijdig een einde komt aan het mandaat van een ouder of van een personeelslid, dan wordt dit voleindigd door een plaatsvervanger.
Volgende procedure wordt toegepast:
Deze persoon beëindigt het mandaat van de voorganger.
Artikel 11:
Wanneer er geen plaatsvervangers meer beschikbaar zijn, kan de schoolraad verzoeken een tussentijdse verkiezing te houden voor de desbetreffende geleding, conform de verkiezingsreglementen.
Artikel 12:
Indien een mandaat vrijkomt in de geleding van de lokale gemeenschap, dan wordt een nieuwe kandidaat gecoöpteerd volgens de gebruikelijke procedure van coöptatie.
Hoofdstuk 5: coöptatie vertegenwoordiging uit lokale gemeenschap
Artikel 13:
.
Vertegenwoordigers worden onverwijld bij consensus gecoöpteerd door de nieuw samengestelde schoolraad .
Met de lokale gemeenschap wordt bedoeld de socio-economische of socio-culturele omgeving van de school: leden van socio-economische of -culturele verenigingen, mensen met een verdienste op het vlak van bv. onderwijs, wetenschap, economie of cultuur en met een betrokkenheid bij de school.
De participatie van deze leden bevordert de maatschappelijke inbedding van de school en helpt bij het uitbouwen van samenwerkingsverbanden op tal van domeinen, zoals de afstemming en voorbereiding op het beroepsleven, het gebruik van sportinfrastructuur, het gebruik van de schoolgebouwen voor buitenschoolse kinderopvang, de integratie van de scholen in het buurtleven, het gebruik van ICT-infrastructuur...
Artikel 14:
Elk lid kan ten individuele titel of namens een organisatie/vereniging kandidaten voordragen gelijk aan het aantal beschikbare mandaten per geleding.
De voordracht gebeurt schriftelijk of elektronisch aan de voorzitter ten laatste tien werkdagen voor de samenkomst van de schoolraad.
Hoofdstuk 6: praktische werking van de schoolraad
Artikel 15:
De schoolraad duidt de voorzitter van de raad aan.
De voorzitter kan buiten de leden van de raad worden aangeduid, in welk geval hij niet stemgerechtigd is.
De directeur noch een lid van het schoolbestuur kunnen als voorzitter worden aangeduid.
De voorzitter wordt aangeduid bij consensus of, indien geen consensus kan worden bereikt, bij gewone meerderheid.
Redenen voor beëindigen van het voorzitterschap
Bij onvoorzienbare afwezigheid van de voorzitter op een bijeenkomst van de schoolraad duidt de raad een plaatsvervangend voorzitter aan onder de aanwezige leden.
Specifieke taken van de voorzitter:
De voorzitter nodigt de leden per email uit.
De voorzitter stelt de dagorde op.
De voorzitter leidt de debatten en handhaaft de orde in de vergadering.
De voorzitter opent en sluit de vergadering.
De voorzitter staat (in samenwerking met de secretaris) in voor het opzoeken en verzamelen van de nodige documenten ter voorbereiding van de respectievelijke agendapunten.
De voorzitter richt de vraag om informatie aan het schoolbestuur.
De voorzitter leidt de beraadslagingen.
De voorzitter meldt de adviezen en standpunten via het secretariaat van de schoolraad aan het schoolbestuur.
Artikel 16:
De secretaris is verantwoordelijk voor het administratief beheer van de werking van de schoolraad.
De secretaris wordt binnen of buiten de raad aangeduid bij wijze van consensus. Wanneer hij buiten de raad wordt aangeduid, is hij niet stemgerechtigd. Bij afwezigheid wordt een plaatsvervanger aangeduid door de leden van de schoolraad.
Specifieke taken van de secretaris:
De secretaris stelt de notulen van de vergadering op en maakt het verslag binnen de tien werkdagen over aan de leden van de schoolraad.
De notulen vermelden:
Een exemplaar ervan wordt toegezonden aan elk lid van de schoolraad. Het verslag wordt in de volgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
De secretaris staat in voor de praktische verwerking van alle communicatie bestemd voor de schoolraad. De communicatie uitgaande van de schoolraad wordt altijd ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
De secretaris beheert het archief van de schoolraad.
Artikel 17
Infrastructurele samenwerking
De schoolraad kan voor infrastructurele en administratieve ondersteuning een beroep doen op het schoolbestuur.
Artikel 18:
§. 1 Wijze van bijeenroeping
De schoolraad wordt door de voorzitter bijeengeroepen per e-mail met vermelding van plaats, datum, tijdstip en de agendapunten. Eventuele informatieve documenten worden als bijlage meegestuurd. De uitnodiging wordt ten laatste tien werkdagen voor de bijeenkomst overgemaakt aan de leden, uitgezonderd bij hoogdringendheid.
§. 2
Het gebruikelijke tijdstip en de plaats van samenkomst wordt na overleg binnen de raad vastgelegd. Er wordt niet vergaderd tijdens de lesuren.
De vergaderingen zijn niet openbaar.
§. 3
De schoolraad vergadert zo vaak als nodig.
§. 4 De agenda voor overleg of advies
De voorzitter bepaalt de agendapunten. De leden kunnen ten laatste vijf werkdagen voor de vergadering schriftelijk een punt aan de agenda toevoegen.
De uitnodiging voor het overleg en de overlegagenda worden ter informatie overgemaakt aan:
De uitnodiging voor het advies en de adviesagenda worden overgemaakt aan:
§. 5 afzien van het recht op overleg
De schoolraad kan afzien van het recht op overleg mits alle leden akkoord gaan.
De schoolraad deelt deze beslissing onmiddellijk mee aan het schoolbestuur.
§. 6 standpuntbepaling
De schoolraad kan slechts rechtsgeldig vergaderen indien de gewone meerderheid van de leden aanwezig is.
Indien de vergadering niet voldoende aanwezigen telt, wordt een datum vastgelegd voor een nieuwe vergadering, minstens één week later. De volgende vergadering beslist ongeacht het aantal aanwezigen.
Het overleg leidt tot een verslag waarin alle standpunten worden opgenomen.
Volgens het Participatiedecreet hebben de leden van de schoolraad in functie van de uitoefening van de bevoegdheden van de schoolraad een algemeen informatierecht. Het schoolbestuur bezorgt daartoe aan de leden van de schoolraad, samen met de vergaderagenda, alle relevante documenten. Indien tijdens of na een overleg vastgesteld wordt dat er cruciale informatie ontbrak, dan wordt de desbetreffende beslissing van het schoolbestuur opgeschort.
Indien het schoolbestuur een overleg vraagt over een ontwerp van beslissing die de schoolorganisatie en de eigenheid van de school fundamenteel verandert, dan moeten de leden van de schoolraad eerst de geleding die ze vertegenwoordigen informeren én raadplegen.
Wanneer een overleg niet plaatsvindt binnen een termijn van eenentwintig kalenderdagen, die ingaat de dag nadat een geplande beslissing voor overleg wordt voorgelegd, wordt het overleg geacht te hebben plaatsgevonden. Deze termijn wordt geschorst tijdens de schoolvakanties.
Het advies op eigen initiatief over een overlegaangelegenheid wordt conform §7 bezorgd aan het schoolbestuur. Het schoolbestuur geeft na ontvangst van dit advies binnen dertig kalenderdagen een gemotiveerd antwoord. Deze termijn wordt geschorst tijdens de schoolvakanties.
§. 7 Mededeling van de verslagen van de schoolraad
Het goedgekeurde verslag, met daarin de adviezen en standpunten van de schoolraad, wordt binnen de vijf werkdagen volgend op de vergadering schriftelijk meegedeeld aan:
Artikel 19:
Bevoegdheden en bevoegdheidsmateries
De schoolraad heeft:
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde legt ieder ontwerp van beslissing voor overleg aan de schoolraad voor, als dat betrekking heeft op :
1° de bepaling van het profiel van de directeur;
2° het studieaanbod;
3° het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere inrichtende machten en met externe instanties;
4° de opstapplaatsen en de busbegeleiding in het kader van het door de inrichtende macht aangeboden vervoer;
5° de vaststelling van het nascholingsbeleid;
6° het beleid inzake experimenten en projecten.
8° het opstellen of wijzigen van volgende regelingen:
a) het schoolreglement;
b) het schoolwerkplan in het basisonderwijs;
c) het beleid op leerlingenbegeleiding en de afspraken over de samenwerking tussen de school en het centrum voor leerlingenbegeleiding;
d) de lijst van bijdragen die aan de ouders kunnen worden gevraagd, evenals de regeling inzake de afwijkingen die op deze bijdrageregeling worden toegekend, voor zover deze regelingen niet zijn opgenomen in het schoolreglement;
e) de jaarplanning van extra murosactiviteiten en parascolaire activiteiten;
9° de infrastructuurwerken die niet onder het toepassingsgebied vallen van artikel 42, § 1, eerste lid, 1°, a) en b), van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
10° de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten;
11° het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid van de school ten aanzien van de leerlingen, met inbegrip van het in eigen beheer of door derden verstrekken van gezonde en evenwichtige schoolmaaltijden;
12° het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, met inbegrip van de bespreking van de resultaten van een schooldoorlichting;
Facultatief advies
De schoolraad kan aan het schoolbestuur uit eigen beweging een schriftelijk advies uitbrengen over alle aangelegenheden opgesomd in artikel 19.
Het schoolbestuur geeft na ontvangst van dit advies binnen de 30 kalenderdagen een met redenen omkleed antwoord.
Deze termijn wordt geschorst tijdens de schoolvakanties
Recht op inlichting
De leden van de schoolraad hebben in functie van de uitoefening van de bevoegdheden van de schoolraad een algemeen informatierecht.
Het schoolbestuur bezorgt daartoe aan de leden van de schoolraad, samen met de vergaderagenda, alle relevante documenten. Indien tijdens of na een overleg vastgesteld wordt dat er cruciale informatie ontbrak, dan wordt de desbetreffende beslissing van het schoolbestuur opgeschort
Artikel 22:
De door de schoolraad uitgeoefende advies- en overlegrechten hebben geen betrekking op de arbeidsvoorwaarden waarover het ABC/HOC zich uitspreekt.
Artikel 23:
De schoolraad is niet bevoegd om individuele personeelsdossiers te behandelen.
Artikel 24:
.
De schoolraad heeft ten behoeve van al het personeel, ouders en leerlingen een communicatie- en informatieplicht over hun activiteiten en standpunten en over de wijze waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent.
De schoolraad maakt zijn werking en samenstelling bekend via het A tot Z-boekje: … De schoolraad maakt in ieder geval via zijn geledingen zijn standpunten en adviezen bekend aan de personeelsleden, ouders en lokale gemeenschap.
Indien een schoolbestuur een overleg vraagt over een ontwerp van beslissing die de schoolorganisatie en de eigenheid van de school fundamenteel verandert, dan moeten de leden van de schoolraad eerst de geleding die ze vertegenwoordigen informeren én raadplegen.
:
Wijziging van het huishoudelijk reglement
Artikel 25:
Een wijziging aan het huishoudelijk reglement kan gebeuren op voorstel van een geleding van de schoolraad of op voorstel van ten minste de helft van de leden. Er wordt gestreefd naar een consensus. Een wijziging van het reglement wordt slechts aanvaard met instemming van alle geledingen van de schoolraad.
Een voorstel van wijziging van dit reglement moet schriftelijk gebeuren. De redenen om het reglement te wijzigen, de te wijzigen artikels en een voorstel van tekstwijziging dienen te worden toegevoegd.
Klachten
Klachten inzake de niet-naleving van de bepalingen omtrent de bevoegdheden en de besluitvormingsprocedures kunnen door de schoolraad, zijn geledingen en iedere belanghebbende worden ingediend bij de Commissie Zorgvuldig Bestuur.
Artikel26:
Voor alle gevallen die niet geregeld zijn in dit huishoudelijk reglement beslist de voorzitter na overleg met de schoolraad.