HR initiatief buitenschoolse opvang

Gemeente ›› Kinderopvang ››
Parent Previous Next

Huishoudelijk reglement voor het initiatief voor buitenschoolse opvang

Algemene informatie

Organisator

Het gemeentebestuur Middelkerke is de organisator van de hieronder opgesomde kinderopvanglocatie(s).

De algemeen directeur en de burgemeester vertegenwoordigen het gemeentebestuur. Zij zijn te bereiken (bij voorkeur op afspraak) via onderstaande contactgegevens.

Het gemeentebestuur is een lokaal bestuur met als ondernemingsnummer 207 495 668.

Contactgegevens

Gemeentebestuur Middelkerke

Spermaliestraat 1

8430 Middelkerke

059 31 30 16

info@middelkerke.be

www.middelkerke.be


Coördinator en pedagogisch coach

De coördinatoren zijn verantwoordelijk voor de organisatie van de 4 opvanglocaties. Zij zijn te bereiken tijdens de kantooruren. Een gesprek is steeds mogelijk na afspraak.

De pedagogisch coach ondersteunt de begeleiders op pedagogisch vlak en kan ook ouders ondersteunen met hun vragen.

Contactgegevens

Sluisvaartstraat 17

8430 Middelkerke

059 31 95 75

IBO@middelkerke.be


Kind en Gezin

De gemeente Middelkerke heeft een erkenning voor elk van de kinderopvanglocaties en voldoet aan de wettelijke voorwaarden.

Contactgegevens

Kind en Gezin

Hallepoortlaan 27

1060 Brussel

078 150 100

info@opgroeien.be

http://www.kindengezin.be/contact-en-help/adressen/


Plaats waar de opvang plaatsvindt

De Strandjutter Middelkerke

Sluisvaartstraat 19

8430 Middelkerke

059 31 99 55

bko.middelkerke@middelkerke.be

Samenwerking met scholen

De kinderen uit de gemeenteschool De Zandloper, de Vrije school Sint-Jozef Middelkerke worden in deze locatie opgevangen.

De kinderen die in de deelgemeentes Middelkerke of Wilskerke wonen en niet in Middelkerke school lopen, kunnen in de vakantie in deze locatie terecht.


De Strandjutter Leffinge

Dorpsstraat 64

8432 Leffinge

059 30 38 78

bko.leffinge@middelkerke.be

Samenwerking met scholen

De kinderen uit de gemeenteschool De Bonte Pier en de vrije school Sint-Jozef Leffinge worden in deze locatie opgevangen. Op schoolvrije dagen komen ook de kinderen van de scholen uit Slijpe naar Leffinge.

De kinderen die in de deelgemeentes Leffinge, Slijpe, Mannekensvere, Schore of Sint-Pieters-Kapelle wonen en niet in Middelkerke school lopen, kunnen in de vakantie in deze locatie terecht.


De Strandjutter Slijpe

Diksmuidestraat 17

8433 Slijpe

059 31 99 56

bko.slijpe@middelkerke.be

Samenwerking met scholen

De kinderen uit de gemeenteschool ’t Slijpertje en de vrije school Sint-Jozef Slijpe worden in deze locatie opgevangen.

OPGELET: Deze locatie is op schoolvrije dagen niet open.
Op pedagogische studiedagen die op woensdag vallen, is de opvang open. Valt de pedagogische studiedag op een andere dag, dan kunnen de kinderen in IBO Leffinge terecht.


De Strandjutter Westende

Henri Jasparlaan 29

8434 Westende

Telefoon: 059 31 95 57

E-mail: bko.westende@middelkerke.be

Samenwerking met scholen

De kinderen uit de gemeenteschool De Duinpieper en de vrije scholen Sint-Lutgardis Westende en Sint-Jozef Lombardsijde worden in deze locatie opgevangen.

De kinderen die in de deelgemeentes Westende en Lombardsijde wonen en die niet in Middelkerke school lopen, kunnen in de vakantie in deze locatie terecht.

Openingstijden en afspraken

Regeling tijdens het schooljaar

voorschools        06.30 u - 08.30 u

naschools        16.00 u – 19.30 u

woensdagmiddag        11.30 u – 19.30 u

vrijdagnamiddag        15.15 u – 19.30 u

snipper- en brugdagen        06.30 u – 19.30 u

Op snipperdagen is het IBO doorlopend open op de locaties Middelkerke, Westende en Leffinge.
Kinderen uit Slijpe kunnen dan in Leffinge terecht.

Op pedagogische studiedagen is de locatie open die verbonden is aan de desbetreffende school.

Tijdens het schooljaar is het niet noodzakelijk om opvang vooraf te reserveren.


Regeling in de schoolvakanties

Tijdens de schoolvakanties legt het IBO de klemtoon op de opvang van de jongste kinderen. Tijdens de dag worden kinderen van de peuter en eerste kleuterklas in het IBO opgevangen.

Voor dagopvang (van peuters en eerste kleuter) tijdens de schoolvakanties is reserveren noodzakelijk. De reservaties gebeuren via het ouderportaal. Reserveren of een reservatie wijzigen kan tot de  donderdag voorafgaand aan de vakantieweek. Indien een kind afwezig is op een gereserveerde dag, dan wordt een forfaitaire vergoeding aangerekend van € 7 behalve indien voor deze dag binnen de week een ziekteattest wordt bezorgd.

Er is opvang voorzien op 3 locaties voor de kinderen uit de peuter en eerste kleuterklas in de paasvakantie en zomervakantie. Tijdens de herfst, kerst en krokusvakantie kunnen kinderen van de tweede kleuterklas de keuze maken tussen speelpleinwerking en IBO. Het maximum aantal plaatsen per dag kan niet worden overschreden.

Voor de oudere kinderen voorziet het IBO opvang voor en na de speelpleinwerking. Overdag is er een aanbod van de jeugddienst voor kinderen vanaf de tweede kleuterklas. Kinderen die naar de speelpleinwerking gaan en opvang nodig hebben voor of na de speelpleinwerking moeten niet reserveren in het IBO, wel voor de speelpleinwerking.

Praktische afspraken

De opvang is open in Leffinge, Middelkerke en Westende.

De opvang is open vanaf 6u30 tot 19u30.

De opvang moet gereserveerd worden en gereserveerde opvang wordt steeds aangerekend tenzij de ouders binnen de 7 dagen een doktersbriefje kunnen voorleggen. Er wordt € 7 aangerekend indien een kindje afwezig blijft.

Op vakantiedagen kan een warme maaltijd gereserveerd worden. De kost voor de warme maaltijd is inbegrepen in de dagprijs.

Sluitingsdagen

De Strandjutter is gesloten op wettelijke en gemeentelijke feestdagen. Tussen Kerstdag en Nieuwjaar is de opvang ook gesloten.

Extra sluitingsdagen of afwijkingen van de uurregeling worden tijdig aangekondigd via de brochure LOL@middelkerke en door een bericht in de opvang.

Telefoon in geval van nood

In geval van nood belt de ouder bij voorkeur de locatie op waar zijn kind(eren) wordt(en) opgevangen. De contactgegevens staan vooraan in het reglement.

Buiten de openingstijden van de opvang, kunnen ouders het contactnummer van de coördinator van het IBO opbellen op 059 31 95 75. Zij worden doorgeschakeld naar een GSM waar de ouder een duidelijke boodschap kan nalaten met een telefoonnummer. De coördinator belt zo spoedig mogelijk terug.

Bel dit nummer enkel in uitzonderlijke noodgevallen buiten de kantooruren.

Ouders

Met ‘ouders’ worden in dit reglement bedoeld de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen, of in rechte of in feite de minderjarige onder hun bewaring hebben.

Het beleid

De aangeboden kinderopvang

Het initiatief staat open voor alle schoolgaande kinderen van het kleuter- en basisonderwijs die in Middelkerke schoollopen, er woonachtig zijn of van wie minstens één van de ouders in Middelkerke werkt. Enkel kinderen die minstens al één dag naar de kleuterschool gingen, kunnen in de buitenschoolse opvang terecht, ongeacht hun leeftijd.

Kinderen met speciale of bijzondere noden zijn welkom in de opvang. We verwachten dat de ouders bereid zijn om ons correct te informeren over de noden van hun kind. We evalueren deze opvang rekening houdend met de draagkracht van het kind zelf, de groep en het team begeleiders. We willen hierover gedurende de gehele opvangperiode communiceren met de ouders.

Tijdens de schoolvakanties richt het IBO zich specifiek tot kinderen uit de peuter- en eerste kleuterklas. Tijdens de herfst, kerst en krokusvakantie kunnen kinderen van de tweede kleuterklas de keuze maken tussen speelpleinwerking en IBO Voor de oudere kinderen is er een aanbod vanuit de jeugddienst. Aansluitend met de speelpleinwerking kunnen de oudere kinderen voor en na de speelpleinwerking in het IBO terecht. Voor kinderen met specifieke zorgbehoefte kan worden afgeweken van de leeftijdsafspraken.

Het IBO Middelkerke wil alle kinderen opvangen en discrimineert niemand op basis van cultuur, afkomst, nationaliteit, geslacht, geloof of levensovertuiging.

Het pedagogisch beleid

De Strandjutter biedt flexibele opvang aan. In samenspraak met de ouders kunnen kinderen in de opvang ontbijten of een avondmaal nuttigen. Het IBO voorziet rustbedjes/zetel waar kinderen kunnen rusten indien ze daar nood aan hebben.

Afspraken over eten

Ontbijt

Kinderen eten bij voorkeur thuis. In overleg met de begeleiders kan tussen 06u30 en 7u30 uur een meegebracht ontbijt in de opvang genuttigd worden.

Tussendoortjes

De opvang biedt de mogelijkheid aan om een tussendoortje aan te schaffen, dit is een koek en een drankje (melkdrank of fruitsap) of een stuk fruit. Het tussendoortje wordt maandelijks afgerekend met de facturatie.

Kinderen die zelf een tussendoortje bij hebben, mogen dit opeten. We vragen om geen chocoladerepen, snoep of chips mee te geven. Frisdranken worden afgeraden. De opvang kan vragen om op bepaalde dagen fruit als tussendoortje mee te geven. Op die dagen kan geen koek gegeten worden.

Kinderen mogen doorlopend water drinken. Dit wordt in de opvang ter beschikking gesteld.

Tijdens de vakanties voorziet de opvang in een gratis portie fruit voor elk kind in de voormiddag. In de namiddag kunnen kinderen een koek en drankje nuttigen. Deze kunnen meegebracht worden van thuis of aangeschaft worden in de opvang.

Middageten

Op woensdagen, schoolvrije dagen en snipperdagen brengt het kind boterhammen mee om te eten. Een drankje mag ook. We vragen om geen frisdrank mee te brengen. Er is geen mogelijkheid om een maaltijd op te warmen.

Tijdens de schoolvakanties kan een warme maaltijd gereserveerd worden, inbegrepen in de dagprijs.

Kinderen mogen doorlopend water drinken. Ook bij het eten krijgt elke kind water aangeboden.

Avondeten

Na 18.00 u kunnen de kinderen na overleg met de begeleiders een meegebrachte broodmaaltijd nuttigen.


Afspraken over opvolging van de kinderen

De begeleiders hebben voldoende aandacht voor elk kind. Als er opgemerkt wordt dat een kind regelmatig moeilijk gedrag vertoont of zich niet goed voelt (in de opvang), komt dit aan bod in de teamvergadering. Samen wordt gezocht naar een geschikte aanpak of oplossing. Indien we hier niet in slagen worden de ouders hiervan op de hoogte gebracht en vragen we hun advies.

Indien een kind begeleid wordt op medisch of psychisch vlak is het belangrijk dat de ouders de opvang hierover informeren zodat de begeleiders hun aanpak kunnen afstemmen op de noden van het kind.

Registratie en inschrijving

Keuze van opvanglocatie

Voor de opvang tijdens schooldagen is de keuze van de opvanglocatie gebonden aan de schoolkeuze. Deze informatie is terug te vinden bij de gegevens van de verschillende locaties.

Kinderen die naar het buitengewoon onderwijs gaan, kiezen een vaste locatie. De ouders kunnen afspraken maken met de school om hun kind door de schoolbus te laten ophalen of brengen. De ouders verwittigen de opvang van het vermoedelijk uur waarop de schoolbus het kind ophaalt of terugbrengt. Tijdens de vakanties is dit kind welkom in deze locatie.

Voor kinderen die buiten Middelkerke naar school gaan, kunnen de ouders één vaste opvanglocatie kiezen voor opvang tijdens de vakanties.

Registratie

Het IBO vraagt aan de ouders om alle belangrijke gegevens te noteren op het inlichtingenformulier. De ouder kan het inlichtingenformulier vragen in de opvang of kan alle gegevens digitaal bezorgen via het inschrijvingslink op de gemeentelijke website. (https://www.middelkerke.be/nl/kinderen-en-onderwijs/kinderopvang/ibo-overeenkomst)

Bij het ondertekenen van het inlichtingenformulier en de schriftelijke overeenkomst verklaart de ouder zich akkoord met alle elementen van het huishoudelijk reglement.

Een registratie is pas definitief nadat de inlichtingenfiche werd ondertekend. Dit document bezorgt de ouder in de opvang of op het secretariaat van het IBO.

Eerste kennismaking

In een eerste kennismaking geven de begeleiders graag een rondleiding. Zo krijgen ouders zicht op hoe de opvang werkt. Voor een kennismakingsgesprek maakt de ouder best een afspraak.

Inschrijving voor vakantieperiodes

Eenmaal een kind geregistreerd is in de opvang, krijgt de ouder voor elke vakantie een link om in te schrijven voor de vakantiewerkingen (speelpleinwerking of peuteropvang). De link wordt verstuurd naar het mailadres dat opgegeven werd en eventueel ook gebruikt wordt voor de verzending van de facturen.

De inschrijving voor deze periodes worden telkens afgesloten op donderdag middag voorafgaand aan de betreffende vakantieweek. Tot dat moment kan men de inschrijving wijzigen of annuleren. Niet tijdig geannuleerde inschrijvingen worden aangerekend aan € 7, behalve als de ouder een doktersbriefje bezorgt binnen de 7 dagen.

Hou er rekening mee dat de vakantiewerkingen samen gefactureerd worden.

Voorrangsregels

Tijdens de schoolvakanties geeft de organisator voorrang aan de opvang van kinderen van de peuter en eerste kleuterklas. Er wordt samengewerkt met de gemeentelijke jeugddienst die opvangactiviteiten voorziet voor de oudere kinderen tijdens de schoolvakanties.

Wanneer breng en haal je jouw kind?

Brengen

Kinderen zijn welkom in de opvang vanaf 6u30. Ouders moeten hun kind begeleiden tot in de opvang. Bij toekomen in de opvang registreert de ouder / het kind zich via de badge. Het vertrek naar school wordt op een vast uur geregistreerd.

Na de schooluren wordt op school een rij gevormd voor de kinderen die naar de opvang gaan. De ouders verwittigen de school als hun kindje mee komt naar de opvang. Kinderen die mee komen naar de opvang na school worden op een vast uur geregistreerd.

Voor kinderen die na studie of een andere activiteit nakomen naar de opvang, dienen de ouders af te spreken wie het kind begeleidt of geven schriftelijk toestemming als het kind zelfstandig de weg aflegt. De ouders brengen de opvang op de hoogte van de gemaakte afspraken. Het kind / de begeleider registreert het aankomstuur via de badge of rechtstreeks in het programma.

Bij ophalen registreert de ouder / het kind het vertrekuur via de badge.

Ophalen na sluitingstijd

Kinderen moeten voor sluitingstijd afgehaald worden. Uitzonderlijk kan het eens voorvallen dat de ouder niet tijdig in het IBO geraakt. In dit geval neemt de opvang zijn verantwoordelijkheid op en zorgt de begeleider voor verdere opvang. Verwittig de opvang om onrust te vermijden.

Bij laattijdig afhalen krijgt de ouder de eerste keer een verwittiging. De tweede keer wordt een aanvullende vergoeding aangerekend van € 15 per kind. Bij herhaaldelijk laattijdig afhalen moet de ouder een andere oplossing zoeken die beter aansluit bij de behoefte. Herhaaldelijk te laat komen, kan leiden tot het beëindigen van de opvang.

Personen die je kind kunnen afhalen

Het IBO vertrouwt de kinderen alleen toe aan de personen die uitdrukkelijk vermeld staan op het inlichtingenformulier. De ouder verwittigt - liefst vooraf en schriftelijk of via mail - de coördinator of de begeleiding wanneer derden hun kind afhalen.

Treedt in de loop van de opvang een wijziging op in het ouderlijk gezag of het verblijfs- of bezoekrecht, dan is het nodig om dit te melden aan de coördinator en/of begeleiders zodat dit kan aangepast worden op het inlichtingenformulier. Indien gewenst, kan de factuur opgemaakt worden voor de verblijfsdagen bij de ene of de andere ouder. In dit geval vragen beide ouders een aparte badge. Elke badge is gekoppeld aan het kind en de ouder, zodat de aanwezigheden aan de juiste persoon gefactureerd worden.

De begeleider is steeds verplicht het kind mee te geven als een van de ouders het kind komt ophalen, tenzij er een gerechtelijke uitspraak is die het hoede- en bezoekrecht regelt en de opvang hiervan op de hoogte is. Het is aangewezen de coördinator van het IBO een kopie van het vonnis te bezorgen.

Bij echtscheiding van de ouders moeten de begeleiders en de coördinator een neutrale houding aannemen ten opzichte van beide ouders. Gelieve deze houding te respecteren.

Indien de persoon die een kind komt ophalen kennelijk in dronken toestand verkeert, kan de begeleider weigeren om een kind mee te geven, zeker indien deze ouder zich met de wagen of ander gemotoriseerd vervoer verplaatst. In dit geval zal de begeleider de (andere) ouder of de opgegeven contactpersoon verwittigen en overleggen wat moet gebeuren. De ouder kan het kind later komen ophalen (binnen de normale openingstijden van de opvang) of een derde vragen het kind op te halen. Bij discussie of agressie kan de politie gecontacteerd worden.

Zelfstandig de opvang verlaten of aankomen op de opvang

Wanneer het kind zijn verblijf in de opvang moet onderbreken, melden de ouders dit vooraf én schriftelijk via formulieren die verkrijgbaar zijn in de opvang of op de gemeentelijke website. Ook indien een kind zelfstandig de opvang mag verlaten, moeten de ouders dit schriftelijk en voorafgaand aan de begeleiding melden. Het tijdstip van vertrek en terugkomst dienen met de badge te worden geregistreerd.

Het kind is zo verzekerd voor lichamelijke ongevallen op de kortste weg van en naar de opvanglocatie. Er kan enkel een beroep gedaan worden op deze verzekering als het kind de kortste weg volgt, anders komt de verzekering niet tussen voor eventuele vergoedingen.

Ziekte of ongeval van een kind

Wanneer wordt een kindje geweigerd wegens ziekte?

Kinderen die volgende ziektetekens vertonen worden niet toegelaten in het IBO:

In het belang van alle kinderen worden kinderen met luizen niet toegelaten in de opvang. Wanneer bij een kind luizen worden vastgesteld, zal de ouder hiervan op de hoogte gebracht worden.

Zieke kinderen kunnen niet in het IBO terecht. Voorzie best een alternatief. Adressen van de diensten “thuisopvang zieke kinderen” kan men terugvinden op de gemeentelijke website of vragen bij de mutualiteit. Dit is zowel in het belang van het zieke kind, als in het belang van de overige kinderen in de opvang.

Kinderen met een chronisch medisch probleem

Om zowel het betrokken kind als de andere kinderen en de begeleiding te beschermen, moet elke ouder de opvang informeren over alle – ook niet onmiddellijk zichtbare – medische problemen. Zo kunnen de begeleiders beter de mogelijke gevaren inschatten en met de nodige waakzaamheid handelen.

Kinderen met een chronisch medisch probleem (bv. diabetes, epilepsie, …) zijn welkom in de opvang. De ouders moeten de opvang op de hoogte brengen van de noden van hun kind zodat de begeleiders gepast kunnen reageren als zich een probleem voordoet.

Regeling in geval een kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang

Als een kind in de loop van de dag ziek wordt neemt de coördinator of de begeleider contact op met de ouders. Samen wordt dan naar een mogelijke oplossing gezocht. Meestal vragen we om het kind zo snel mogelijk op te halen.

Indien de ouders niet bereikbaar zijn, verwittigt het IBO de contactpersoon vermeld op het inlichtingenformulier. In geval van nood, doet het IBO een beroep op de huisarts, waarvan de gegevens ook vermeld staan op het inlichtingenformulier, of op de dokter die zich het snelst kan vrijmaken.

In geval van nood neemt de begeleiding de eerste zorgen op zich. In ernstige gevallen wordt het kind onmiddellijk naar het ziekenhuis gebracht en worden de ouders zo snel mogelijk verwittigd.

Deze dag wordt aangerekend als een aanwezigheidsdag voor de uren waarop het kind effectief in de opvang aanwezig was.

De kosten verbonden aan medische tussenkomsten die het gevolg zijn van een ongeval, zijn ten laste van de verzekering van het IBO. De eventuele medische kosten die het IBO moet maken om een ziek kind de juiste zorgen te geven, vallen ten laste van de ouders.

Medicatie

In principe wordt er geen medicatie toegediend. De ouders vragen best aan de arts om medicatie voor te schrijven die ’s morgens en ’s avonds thuis kan worden toegediend.

Uitzonderlijk kan hiervan worden afgeweken. Dit kan evenwel enkel op medisch voorschrift. In dit geval dient op de fles/flacon/tube of andere verpakking door de apotheker duidelijk het volgende vermeld te zijn:

Per kind noteert de begeleider op een persoonlijk formulier de datum, het medicijn, het tijdstip en de hoeveelheid van toediening.

De ouders melden altijd wanneer hun kind medicatie krijgt.

Is er een besmettelijke ziekte in de opvang? Dan verwittigt de opvang de ouders. Om de privacy van de ouders en het kind te beschermen, zijn deze waarschuwingen anoniem.

De veiligheid

IBO de Strandjutter zorgt voor een veilige opvang. Met de begeleiders worden afspraken gemaakt rond regels over veilige verplaatsingen van kinderen, toegangsbeveiliging, brandveiligheid, voedselveiligheid, veilige speeltoestellen, speelterreinen, enz. …

Voor elke opvanglocatie is een regelmatige controle op infrastructuur en gebruikte materialen/speelgoed voorzien.

Begeleiders krijgen vorming over levensreddend handelen, brandveiligheid, … .

Veilige toegang

De opvang zorgt voor een veilige toegang. Als de ouder zijn kind brengt of ophaalt in de opvang wordt gevraagd aan te bellen. De begeleider komt de deur openen. Op deze manier kan niemand de lokalen of de buitenruimte ongemerkt binnenkomen of verlaten.

Afspraken over verplaatsingen

De verplaatsingen van en naar de school gebeuren op een veilige wijze en onder gepaste begeleiding.

De kinderen van Lombardsijde en van Middelkerke worden met een gemeentelijk busje naar de opvang gebracht. Het is niet mogelijk om fietsen, steps, buggy’s mee te nemen op de bus.

De kinderen van Leffinge, Westende en Slijpe gaan te voet van school naar de opvang of omgekeerd.

Veilige omgang tussen de kinderen

Indien het gedrag van een kind, de veiligheid van de andere kinderen in gevaar brengt, wordt ingegrepen. Indien het gedrag van een kind een dermate impact heeft op de groep, en aldus de draagkracht van de opvang overstijgt, kan aan de ouders gevraagd worden om de opvang te beperken tot kortstondige opvangmomenten of kan een kind volledig geweigerd worden. Dit wordt vooraf met de ouders besproken.

Prijsbeleid

Hoeveel betaal je?

Prijs voor opvang

De prijs die de ouder betaalt voor buitenschoolse opvang is gekoppeld aan de verblijfsduur van het kind in de opvanglocatie. Dit bedrag wordt jaarlijks, bij aanvang van het nieuwe schooljaar, aangepast aan de index.

Voor de tijdsregistratie gebruikt de buitenschoolse opvang een badge-systeem. Bij aankomst / vertrek dient elk kind (ouder) met de badge het tijdstip te registreren. Bij overgang tussen opvang en school of speelpleinwerking worden alle kinderen op eenzelfde tijdstip samen uit / in-geklokt.

Bij niet registreren zal wordt het tijdstip van aankomst (vertrek door de begeleider geregistreerd op basis van de door de begeleider gekende gegevens.).


Voor de volgende opvangmomenten geldt de volgende regeling:

  1. voor opvang vóór en na schooltijd: per begonnen halfuur;
  2. voor opvang op schoolvrije dagen: per volle, halve of derde deel van een dag.
  3. voor opvang op woensdagnamiddag bepaalt de organisator de prijs volgens één van de twee bovenstaande procedures.

In deze prijs is het vervoer, warme maaltijd en fruit in de vakanties inbegrepen.

De prijs voor de opvang is op 01/01/2023 vastgesteld als volgt:

(De effectieve, geïndexeerde bedragen zijn terug te vinden in de folder.)

Korting voor opvang van meerdere kinderen

Bij de opvang van kinderen uit hetzelfde gezin op eenzelfde dag wordt 25% korting toegekend. Deze vermindering is te combineren met het sociaal tarief.

Sociaal tarief

Een sociaal tarief wordt toegekend voor:

Dit sociaal tarief bedraagt 50 % van de ouderbijdrage. Een toegestaan sociaal tarief moet jaarlijks, vóór 1 september opnieuw aangevraagd worden.

Ouders die op deze regeling een beroep wensen te doen, nemen best contact op met de coördinator voor meer informatie.

In zeer uitzonderlijke gevallen, wanneer de (kans)armoedesituatie van het gezin daartoe aanleiding geeft, kan het organiserend bestuur een gratis opvang toestaan. In voorkomend geval adviseert het OCMW de gratis opvang toe te passen op basis van een individueel administratief dossier dat alle relevante aspecten voor een gemotiveerde beslissing bevat. De dossiers in kwestie kunnen worden ingekeken en beoordeeld door Kind en Gezin.

Extra kosten

Er wordt een bijkomend tarief gevraagd voor bepaalde kosten. Daarnaast moeten de ouders een aantal zaken meebrengen die niet zijn inbegrepen in de kostprijs.

Prijs voor koek (€ 0,35) en drank of fruit (€ 0,50)

De aankoop van extra badge € 2. (De eerste badge wordt gratis gegeven aan de ouders. Bij co-ouderschap worden 2 badges toegekend, 1 voor elke ouder.)

Een extra kost van 15 euro bij laattijdig afhalen (vanaf de tweede keer) per kind

De kostprijs van de gereserveerde vakantieopvang als de ouder niet tijdig afmeldt of geen doktersbriefje voorlegt. Deze kost wordt vastgesteld op € 7.  

Bij het niet terug bezorgen van vervangkledij dat toebehoort aan het IBO kan € 10 euro per stuk aangerekend worden

Inningskosten bij wanbetaling: de procedure van betaling wordt beschreven onder “Hoe betaal je?“

De extra kost gelinkt aan een uitstap of activiteit zal op de factuur vermeld worden. Ouders worden vooraf op de hoogte gebracht van een geplande activiteit en van de meerprijs voor de deelname aan deze activiteit.

Zelf mee te brengen:

Volgende zaken geven ouders zelf mee naar de opvang

Om het verlies van voorwerpen te voorkomen, plaatsen de ouders de naam van het kind in alle persoonlijke spullen. Gevonden voorwerpen worden 2 maanden bewaard. Ouders die spullen missen kunnen dit navragen bij de begeleiders.

Hoe betaal je?

Maandelijkse factuur

Maandelijks krijgen de ouders een afrekening. Dit is telkens voor de  15de van de volgende maand.

De factuur wordt overgemaakt aan de ouders met een overzicht van de opvang van de afgelopen maand, de dagprijs en met de vermelding van de uiterste datum van betaling.

De ouders hebben de mogelijkheid om deze facturen te betalen via domiciliering of door overschrijving op rekeningnummer BE88 0910 1065 1841.

Indien je meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neem je contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit moet gebeuren voor afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan je schriftelijk en gemotiveerd je klacht/protest indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen dat hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.

De kosten van de gedwongen invordering vallen ten laste van de in gebreke blijvende wanbetaler.

Invorderingsprocedure

Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling moet gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief.

Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering er geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd, en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van 7,50 euro. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt.

Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de coördinator, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden.

Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het College van Burgemeester en Schepenen, dewelke de mogelijkheid hebben om de dienstverlening stop te zetten, zowel voor de kinderopvang als de vakantiewerking van de jeugddienst.

Fiscaal attest

Het initiatief voor buitenschoolse opvang levert fiscale attesten voor de opvang van kinderen tot 14 jaar. Deze attesten worden aan de ouders toegestuurd via mail of post uiterlijk in de loop van de maand mei. Op het attest worden de effectief betaalde fiscaal aftrekbare financiële bijdragen vermeld.

Het initiatief voor buitenschoolse opvang bezorgt de gegevens op vraag van de FOD financiën digitaal aan de belastingdiensten. Hiervoor moet het bestuur beschikken over een correct rijksregisternummer van ouder en kind.

Aan de ouders wordt gevraagd om eventuele adreswijzigingen, ook indien de opvang beëindigd wordt, mee te delen zodat alle attesten op een correct adres kunnen toegestuurd worden. Indien het IBO niet beschikt over de correcte gegevens kunnen ouders hun fiscaal attest afhalen tussen 1 juni en 30 juni van het kalenderjaar volgend op het jaar waarop het fiscaal attest betrekking heeft.

Andere attesten

In bepaalde omstandigheden kunnen ouders een deel van de kosten voor de kinderopvang terugkrijgen (VDAB, mutualiteit, werkgever, …).

Indien zij een beroep wensen te doen op deze teruggave, vragen ze de dienst om de nodige documenten in te vullen. De ouders bezorgen deze documenten aan de dienst binnen de 6 maanden na afloop van de periode waarop de aanvraag betrekking heeft. De dienst bezorgt de ingevulde formulieren terug, na de betaling van de factuur.

Recht van het gezin

De ouder is de eerste opvoeder. De begeleiders respecteren hun waarden, wensen en verwachtingen. Kinderopvang helpt in de opvoeding van jonge kinderen.

Het IBO is open en wil met de ouders praten. Daarom geven de begeleiders informatie

Met elke ouder maakt het IBO een inlichtingenfiche met de nodige gegevens over de gezondheid van hun kind.

Het IBO informeert de ouders over de opvang van hun kind, door:

Het IBO wil weten of de ouders tevreden zijn over onze opvang. Daarom vraagt het IBO aan de ouders op verschillende momenten een vragenlijst in te vullen. Als de begeleiders de verwachtingen, opmerkingen en voorstellen van de ouders kennen, kunnen zij de werking verbeteren.

Tijdens de openingsuren hebben de ouders toegang tot het onthaal van de IBO-locatie waar hun kinderen worden opgevangen.  In samenspraak met de kinderbegeleiders is er toegang tot alle andere ruimtes van de IBO-locatie.

Ouders mogen een klacht uiten

Heb je bedenkingen, opmerkingen of klachten? Bespreek ze met de kinderbegeleiders of de coördinator. Samen zoeken we naar een oplossing.

Ben je niet tevreden met de oplossing? Je kan een klacht indienen. Hoe de ouder of betrokkene een klacht kan indienen, en hoe een klacht behandeld wordt, staat beschreven op de gemeentelijke website: https://www.middelkerke.be/nl/over-middelkerke/communicatie-met-burger/meldingen-en-klachten .

Elke klacht wordt discreet en efficiënt geregistreerd, behandeld en beantwoord.

Ben je niet tevreden over hoe we je vraag of klacht behandelden? Meld het aan de Klachtendienst van Kind en Gezin, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel. Hallepoortlaan 27

078 150 100 - info@opgroeien.be

Je kan dit doen via http://www.kindengezin.be/contact-en-help/klachten/.

Het beleid op vlak van Privacy

Algemene bepalingen en begripsbepalingen

Persoonsgegeven: elk gegeven dat direct of indirect herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon.

Persoonsbestand: een verzameling van gegevens, die op één of verschillende personen betrekking hebben, die (gedeeltelijk) automatisch wordt gevoerd, of met het oog op doeltreffende raadpleging systematisch is of wordt aangelegd, voor zover deze gegevens in het kader van de kinderopvang en/of dienstverlening zijn verzameld. Het gaat onder meer om relevante persoonsgegevens van het kind, het gezin en noodcontacten, en ook alle correspondentie, opvangplannen, facturatie, verwijzingen, verslagen en dergelijke. In het dossier kunnen ook gegevens worden opgenomen van de personen met wie het kind direct te maken heeft. Dit gebeurt alleen voor zover de gegevens relevant zijn voor de kwaliteit van de opvang en zorg van het kind.

Doel van het persoonsbestand: het doel van het persoonsbestand is een efficiënte en effectieve dienstverlening mogelijk te maken met betrekking tot de opvang en kwaliteit van de opvang van kinderen binnen de opvanglocaties en de bereikbaarheid van ouders in geval van ziekte van het kind of andere dwingende redenen.

Beheerder van persoonsbestand: diegene die namens de organisator van kinderopvang belast is met de zorg voor een persoonsbestand of een gedeelte ervan. Tevens ook die zeggenschap heeft over het persoonsbestand en verantwoordelijk is voor de naleving van de bepalingen van het reglement.

Gebruiker van het persoonsbestand: degene die ten behoeve van de kinderopvang gemachtigd is gegevens in het persoonsbestand in te voeren, te wijzigen en/of kennis van te nemen.

Persoonlijke notities van medewerkers: zijn strikt persoonlijke aantekeningen van een medewerker van de kinderopvang bedoeld voor intern overleg en beraad en behoren niet tot het persoonsbestand.

Verwerking persoonsgegevens

De organisator van de kinderopvang respecteert de privacy en verwerkt de persoonsgegevens die hem worden toevertrouwd met de grootste zorg. De organisator van de kinderopvang kan zowel bij inschrijving als tijdens de periode van opvang persoonsgegevens opvragen die nodig zijn voor de werking van de opvang. Het betreft: identificatie- en contactgegevens van de ouder(s), het kind en  noodcontacten, opvangplangegevens, financiële gegevens en facturatie, aanwezigheid, gezinssituatie.

Indien relevant voor de opvang kunnen medische gegevens, de maatschappelijke kwetsbaarheid en specifieke aandachtspunten (zoals gezondheid, voeding, opvanggeschiedenis, slaapgewoonten…) van het kind worden bijgehouden.

Toestemming

Door het verstrekken van de persoonsgegevens geeft de ouder aan de organisator van kinderopvang de uitdrukkelijke toestemming om de verstrekte gegevens te verwerken voor de doeleinden: zoals beschreven in het reglement, om te informeren over de werking en de activiteiten van de opvang (en organisator van kinderopvang) en voor het verstrekken van gevraagde informatie.

Als de ouder niet akkoord gaat met de verwerking van de persoonsgegevens voor alle doeleinden zoals beschreven in dit huishoudelijk reglement en de overeenkomst, dan kan de opvang van het kind worden geweigerd.

Door zich akkoord te verklaren met het huishoudelijk reglement en de overeenkomst, stemt de ouder in om in functie van de opvang bepaalde gegevens (zoals inlichtingenfiche, aanwezigheidsregistratie, ….) ter beschikking te stellen van de kinderbegeleiders en/of inspectiedienst. Ook in deze situaties gaan de organisator en zijn medewerkers discreet om met de persoonsgegevens.

De organisator van de kinderopvang, het IBO en de kinderbegeleiders verbinden zich ertoe om de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen.

Bewaartermijn

Persoonsgegevens worden bewaard zolang als nodig is om de dienstverlening uit te voeren. Na het stopzetten van de opvang verplicht de wet om bepaalde gegevens nog 5 jaar en andere 10 jaar bij te houden. Na het verstrijken van de bewaartermijn worden alle persoonsgegevens vernietigd.

Rechten

De ouder kan steeds vragen welke op zijn persoon en zijn kind betrekking hebbende gegevens de organisator van kinderopvang verwerkt, vragen om ze te laten verbeteren of wissen of om ze over te dragen. De ouder heeft het recht om een gegeven toestemming (zoals toestemming voor het nemen, delen en publiceren van foto’s) op te heffen of te wijzigen.

De ouder kan zijn rechten, zoals inzagerecht, uitoefenen door het aanvraagformulier ‘uitoefening rechten van betrokkene’ te mailen naar DPO@middelkerke.be of per post te versturen naar Data Protection Officer, Spermaliestraat 1 te 8430 Middelkerke.

De rechten en de beperkingen erop kan men nalezen op https://www.middelkerke.be/nl/privacy-rechten-van-de-betrokkene.

Als de ouder het niet eens is met de manier waarop de organisator van kinderopvang de persoonsgegevens verwerkt, kan de ouder zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel). Een meer uitgebreid overzicht van het beleid op het vlak van verwerking van persoonsgegevens is terug te vinden op www.middelkerke.be.

Beeldmateriaal

Tijdens de periode van opvang kunnen de organisator van de kinderopvang en de kinderbegeleider foto’s en filmpjes nemen van groepsactiviteiten, al dan niet met ouders. Dit beeldmateriaal wordt gebruikt om in het algemeen informatie te verstrekken over de activiteiten en de werking van de opvang.

Beelden kunnen gepubliceerd worden in publicaties (zoals het gemeentelijk infoblad, brochure..), gedeeld worden via de website en de sociale media (zoals gesloten facebookpagina’s, foto’s..) van de organisator en opgehangen worden in de opvanglocaties.

Zowel voor het nemen als voor het delen en publiceren van beelden waarop het kind duidelijk in beeld staat, al dan niet met de ouder of met enkele kinderen, zal gevraagd worden aan de ouder om de toestemming/niet toestemming kenbaar te maken op de overeenkomst.

Privacywetgeving

De organisator van de kinderopvang verklaart de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU 2016/679) van 27/04/2016 en de Belgische privacywetgeving van 30/07/2018 rond de bescherming van persoonsgegevens na te leven.

Afspraken rond informatieverstrekking aan gescheiden of niet-samenlevende ouders

Het IBO en kinderbegeleiders hebben als opvangorganisatie een verplichting (ouderparticipatie) om aan ouders informatie te verschaffen met betrekking tot het wel en wee van hun kind in de opvang en de ouders hebben op hun beurt recht op informatie.

Gewoonlijk krijgen beide ouders die informatie. Bij gescheiden of niet-samenlevende ouders kan de situatie wat complexer zijn, maar ook dan hebben beide ouders recht op informatie.

Afspraken hieromtrent zijn terug te vinden in het afzonderlijk document “Afspraken over informatieverstrekking aan gescheiden of niet-samenlevende ouders”.

Gebruik van meegedeelde informatie

De kinderopvang vraagt bij inschrijving en tijdens de opvang van het kind persoonsgegevens op die nodig zijn voor de werking van de opvang. Het betreft administratieve gegevens van kind, de ouders en het gezin, gegevens nodig voor het voorrangsbeleid en relevante sociale of medische gegevens. Deze gegevens worden vernietigd zodra ze niet meer relevant zijn voor de opvang.

De organisator van de kinderopvang verbindt zich er toe om de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen. De persoonsgegevens die de ouder meldt op de inlichtingenfiche worden aan de begeleiders bezorgd die voor het kind zorgen.

Gegevens betreffende een kind en zijn gezin worden nooit doorgegeven voor commerciële doeleinden.

Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer hebben de ouders recht op toegang tot de administratieve gegevens die hun kind, henzelf of hun gezin betreffen en kunnen zij verbetering ervan vragen.

De begeleider kan tijdens de opvangmomenten foto’s nemen van de kinderen. De begeleidster of het bestuur in het algemeen mogen deze foto’s niet publiceren (op een blog, in de krant, op internet, …) zonder geschreven toestemming van de ouders. De ouder kan hiervoor toestemming verlenen op de. Inlichtingsfiche.

Bijkomende informatie en afspraken

[Verzekeringen

Het IBO heeft een verzekering voor de burgerlijke aansprakelijkheid voor het personeel (AXA polisnr 10730596666) en voor de kinderen (AXA / polisnummer 10730596692)  . Er is tevens een verzekering tegen lichamelijke ongevallen voor de kinderen tijdens hun verblijf in de opvang (AXA / polisnummer 10730596692). De polissen kunnen ingekeken worden bij de coördinator.

De contactgegevens van AXA zijn: Sylvain Dupuislaan 251 - 1070 Anderlecht

Aangifte van schadegevallen of ongevallen gebeurt aan de coördinator of zijn vervanger. De aangifte gebeurt tijdig (binnen de 24 uur), zodat de verzekeringsinstelling op de hoogte kan worden gebracht.

Het IBO is niet verantwoordelijk voor verlies van of schade aan waardevolle bezittingen van het kind. Aan de ouders wordt uitdrukkelijk gevraagd hiermee rekening te houden. Gelieve de kinderen geen juwelen aan te doen. Deze kunnen trouwens oorzaak zijn van verwondingen. Geef ook geen speelgoed mee naar de opvang. (gewijzigd BAD/2023/CV02 - dd. 31/05/2023)].*

Inlichtingenfiche en het aanwezigheidsregister

Voor elk opgevangen kind wordt een inlichtingenfiche ingevuld. Dit is belangrijk voor de veiligheid van elk kind. De inhoud van de inlichtingenfiche omvat:

Zorg ervoor dat de inlichtingenfiche over het kind altijd juist is. Geef veranderingen in de gegevens over de gezondheid van het kind, de telefoonnummers of de huisarts onmiddellijk door.

Het IBO vraagt de toestemming van de ouders om deze persoonlijke gegevens te verwerken in het kader van het naleven van de erkenningsvoorwaarden. Het IBO garandeert een zorgvuldige omgang met de inlichtingenfiche.

De inlichtingenfiche kan alleen en op elk moment geraadpleegd worden door:

De organisator voorziet een digitaal aanwezigheidsregister. Daarin staat voor elk kind het tijdstip van aankomst en vertrek per dag.

De ouder bevestigt elke aanwezigheid van het kind.

Gaat de ouder niet akkoord met de opgeschreven aanwezigheden, dan kan hij dit melden aan de coördinator.

Kwaliteitslabel kleuteropvang

Het IBO wenst alle kinderen een kwaliteitsvolle opvang aan te bieden. We zorgen voor een veilige omgeving waar kinderen een aangepast aanbod van spel en activiteiten kunnen volgen. We houden rekening met de noden van de kinderen.

Het IBO beschikt over een kwaliteitslabel voor kleuteropvang.

Wijzigingen aan het huishoudelijk reglement

Werkwijze bij wijziging van het huishoudelijk reglement

Elke verandering in het nadeel van de ouders aan het huishoudelijk reglement meldt de opvang schriftelijk minstens 2 maanden vóór de aanpassing. Andere wijzigingen meldt het IBO tot een maand op voorhand.

Ouders hebben het recht om binnen de 2 maanden na kennisname van een aanpassing in hun nadeel, de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder enige schade- of opzegvergoeding.

De algemeen directeur wordt gemachtigd om de gegevens van personeelsleden, functiehouders, adresgegevens en andere loutere informatieve vermeldingen aan te passen en in overeenstemming te brengen met de actuele situatie in de gecoördineerde versie van dit reglement (incl. bijlagen) zoals het gepubliceerd wordt op de webtoepassing van de gemeente. Van deze materiële bijwerkingen wordt melding gemaakt onderaan de gepubliceerde gecoördineerde versie van het reglement.

opzegmodaliteiten

Opzegmodaliteiten voor het gezin

Een kind is ingeschreven in de opvang tot en met de zomervakantie na het zesde leerjaar. Indien een kind niet langer voldoet aan de criteria van de doelgroep, kan het kind niet langer in de opvang terecht.

Opzegmodaliteiten voor de organisator

De gemeente Middelkerke kan deze overeenkomst opzeggen en de opvang stopzetten als:

Als de opvang overweegt om de opvang stop te zetten omwille van bovenstaande redenen, krijgt de ouder een schriftelijke verwittiging.

Als de opvang beslist om de opvang stop te zetten, krijgt de ouder een brief met vermelding van de reden van de opzeg. De opzegtermijn bedraagt 2 weken en gaat in op de datum van verzending van de (aangetekende) brief of mail.

Het verzenden van de aangetekende brief kan worden vervangen door het overhandigen van een opzegbrief mits een kopie voor ontvangst wordt ondertekend door 1 van beide ouders.

De bepalingen inzake opzegtermijn moet niet gerespecteerd worden indien de ouder een zware fout heeft begaan en de organisator deze kan aantonen.

Wanneer het kind langer dan twee jaar geen gebruik maakt van opvang of speelpleinwerking, wordt het dossier op non-actief gezet. Men ontvangt dan geen uitnodiging meer tot inschrijven voor vakantiewerking.

Tot slot

Dit huishoudelijk reglement is opgesteld op 10 mei 2023 volgens de op dat moment geldende regelgeving en richtlijnen van Kind en Gezin. Alle regels over kinderopvang zijn terug te vinden op www.kindengezin.be.

Voor vragen of opmerkingen bij dit reglement of bij de werking van het IBO Middelkerke kunnen ouders bij de coördinator terecht.

Bij een situatie van algemene crisis volgt het IBO de richtlijnen van de hogere overheid, ook als deze richtlijnen afwijken van regels vervat in dit huishoudelijk reglement.


* BAD/2023/CV02 - dd. 31/05/2023 - huishoudelijk reglement voor het initiatief voor buitenschoolse opvang - info i.v.m. verzekeringen - wijziging