Huishoudelijk reglement voor de dienst voor onthaalouders
Organiserend bestuur, organisator van de opvang
Coördinator van de dienst voor onthaalouders
Contactgegevens in geval van nood
Contactgegevens van Kind en Gezin
Formulieren, die in orde moeten zijn vóór de opvang kan starten:
Brengen en halen + wat bij niet naleven van de afspraken
Veiligheid en begeleiding bij verplaatsingen
Schriftelijke overeenkomst en opvangafspraken
Wijziging van de opvangafspraken
Overzicht afspraken rond gereserveerde / te betalen dagen.
Overzicht van wanneer wel of niet beroep gedaan wordt op de respijtdagen
Bevestiging van de aan/afwezigheden:
Het beleid op vlak van privacy
Algemene bepalingen en begripsbepalingen
Afspraken rond informatieverstrekking aan gescheiden of niet samenlevende ouders
Bijkomende informatie en afspraken
Inlichtingenfiches en aanwezigheidsregister
Aanpassingen aan het huishoudelijk reglement
Verbreken van de schriftelijke overeenkomst
Stopzetting door de onthaalouder
Huishoudelijk reglement voor opvang bij …………………...
Gemeentebestuur Middelkerke
Spermaliestraat 1
8430 Middelkerke
059 31 30 16
Info@middelkerke.be
De algemeen directeur en de burgemeester vertegenwoordigen het gemeentebestuur. Zij zijn te bereiken (bij voorkeur op afspraak) via bovenstaande contactgegevens.
Het gemeentebestuur is een lokaal bestuur met als ondernemingsnummer 207 495 668.
Katrien Geens en Griet Dehouwer
8430 Middelkerke
059 30 48 86
onthaalouders@middelkerke.be
Een gesprek is steeds mogelijk na afspraak. De verantwoordelijke is bereikbaar
op het nummer 059 30 48 86
via mail onthaalouders@middelkerke.be
Ook buiten de kantooruren kan in nood contact opgenomen worden via 059 30 48 86. U wordt verbonden met een GSM waar u een boodschap kunt nalaten. Bij dringende vragen wordt zo snel mogelijk contact opgenomen.
1060 Brussel
078 150 100
www.kindengezin.be/contact-en-help/adressen
De dienst voor onthaalouders voorziet in kinderopvang.
De meeste onthaalouders bieden opvang aan tijdens de weekdagen tussen 7u30 en 18u. Sommige onthaalouders hebben een vrije dag in de week.
Een beperkt aantal onthaalouders vangen ook schoolgaande kinderen op of bieden opvang op flexibele momenten (vroeg, laat, in het weekend of ‘s nachts).
Soms heeft een kindje extra zorg nodig. De onthaalouders kunnen een kindje met specifieke zorgbehoefte opvangen. Regelmatig overleg met de ouders en/of zorgverlener over de aanpak van het kind is noodzakelijk voor een goede afstemming. Indien wenselijk kan de dienst het kind ook doorverwijzen naar een aangepaste begeleiding.
De ouderbijdrage wordt berekend volgens het inkomen.
(Noot: De functie van onthaalouder kan vervuld worden door personen van om het even welk geslacht. Dat in dit reglement vaak verwezen wordt naar een onthaalouder met een vrouwelijk verwijswoord heeft louter te maken met praktische redenen.)
De inschrijving kan na telefonisch contact met de coördinator. Via een digitaal aanmeldingsformulier kunnen de ouders hun vraag naar opvang registreren. De coördinator neemt dan telefonisch contact op om de aanvraag te bespreken en om de werking uit te leggen.
Indien er plaatsen vrij zijn, krijgen de ouders de nodige gegevens om kennis te maken met de beschikbare opvanglocaties.
Het wordt aan de ouders aangeraden om meerdere onthaalouders te bezoeken indien mogelijk.
Indien er geen plaats beschikbaar is, worden de gegevens van de ouders genoteerd op de wachtlijst. De coördinator verwittigt de ouders zodra er opvang beschikbaar is.
De ouders worden op de hoogte gebracht via mail van vrijkomende plaatsen. De dienst stuurt de mail naar de ouders in volgorde van hun aanmelding. In de mail worden alle vrije plaatsen vermeld die voorzien kunnen worden in de komende 8 à 10 maanden.
De ouders wordt gevraagd contact op te nemen met de onthaalouders. Ouders laten aan de dienst weten of ze een geschikte onthaalouder gevonden hebben of als ze verder op de wachtlijst willen blijven staan om gecontacteerd te worden bij een andere mogelijke plaats.
Reageren de ouders niet, dan veronderstelt de dienst dat ouders geen beroep meer wensen te doen op de dienst en wordt de aanvraag geannuleerd.
Indien er onverwacht een plaats vrij komt, wordt er geen rekening gehouden met de volgorde van de wachtlijst, maar worden die ouders gecontacteerd die het best (juiste dagen, juiste leeftijd, …) en het snelst de plaats kunnen invullen.
Gezinnen van wie de opvang wordt stopgezet door de ziekte of door een beslissing van de onthaalouder, hebben voorrang op de ouders die op de wachtlijst staan.
Indien de ouders een geschikte onthaalouder hebben gevonden, laten ze dit weten aan de onthaalouder zelf en aan de dienst (telefoon, mail,..). Eens bevestigd, zal hun kindje in de planning van de onthaalouder worden opgenomen.
Komen er moeilijkheden, zodat een opvang pas later of niet kan starten dan verwittigt de onthaalouder en / of de dienst de ouders zo vroeg mogelijk.
Het is voor deze planning heel belangrijk dat ook de ouders hun eventuele wijzigingen zo vroeg mogelijk aan de onthaalouder meedelen (bv. later starten bij ouderschapsverlof, deeltijdse tewerkstelling).
Het toewijzen van de opvangplaatsen verloopt volgens wettelijke voorrangsregels.
Er wordt voorrang gegeven aan gezinnen die voldoen aan minstens 2 van volgende kenmerken:
Er is eveneens voorrang voor broers en/of zussen.
Minstens 20% van de opgevangen kinderen moet uit een kwetsbaar gezin komen. Zij voldoen aan 2 kenmerken van onderstaande 5, waarvan minstens 1 kenmerk van de eerste drie.
Bovendien worden door de gemeentelijke dienst volgende voorrangsregels gehanteerd:
Gezinnen van wie de opvang wordt stopgezet door de ziekte of door een beslissing van de onthaalouder, hebben voorrang op de ouders die op de wachtlijst staan.
Bij ziekte van een onthaalouder is het aangeraden om in eerste instantie het kind te laten opvangen in familiale kring/ bij vertrouwde personen. Indien dit niet lukt, kan contact opgenomen worden met dienst om te kijken of er een alternatieve opvang mogelijk is. Er kunnen uw geen garanties gegeven worden op het vinden van een alternatief.
De ouders maken duidelijke afspraken op welk uur zij het(de) kind(eren) zullen brengen en ophalen. Ze verwittigen indien ze worden opgehouden of veel vroeger komen. De onthaalouder is niet verplicht thuis te blijven wachten als de ouders een half uur later dan afgesproken hun kind komen brengen of ophalen.
De ouders vermelden steeds wie het kind komt ophalen. Een kind wordt enkel meegegeven met de ouders of een andere vertrouwenspersoon waarvan de ouders de gegevens noteerden op de inlichtingenfiche.
Vader en moeder van een kindje hebben steeds het recht hun kind op te halen. Indien de organisator en de onthaalouder beschikt over een vonnis dat de rechten, van (een van) beide ouders beperkt, zal de organisator en de onthaalouder de richtlijnen van dit vonnis naleven.
Zieke kinderen kunnen niet in de opvang terecht. Daarom is het goed en handig op voorhand een oplossing te zoeken voor het geval het kind ’s morgens ziek zou zijn en er dringend alternatieve opvang nodig is.
Een kind wordt geweigerd als het volgende ziektetekens vertoont:
Elk kind dat wegens ziekte zoveel aandacht vraagt dat de gezondheid of de veiligheid van de andere kinderen niet meer gegarandeerd kan worden, moet eveneens geweigerd worden (vb overprikkelbaar, onophoudelijk huilen, …).Het is de onthaalouder die beslist of een kind te veel aandacht opeist.
Bij twijfel over herstel na een ernstige besmettelijke aandoening of ongeval, kan om een doktersattest gevraagd worden waarin de behandelende arts bevestigt dat het kind genezen is. Zonder dit attest kan de toegang geweigerd worden.
De ouders melden ziektes of medische problemen die een bijzondere waakzaamheid van de onthaalouder vergen, aan de coördinator en/of onthaalouder.
Een kind wordt ziek of krijgt een ongeval in de opvang
Indien een kind ziek wordt of een ongeval krijgt in de opvang, zal de onthaalouder steeds proberen te overleggen met een ouder over wie een arts zal raadplegen.
Bij de start van de opvang geven de ouders aan wie het best gecontacteerd wordt. Indien de aangewezen perso(o)n(en) niet bereikbaar is/zijn, neemt de onthaalouder een beslissing in het belang van het kind en de andere opgevangen kinderen.
Bij de start van de opvang delen de ouders mee welke (huis)arts de onthaalouder bij voorrang consulteert indien het kind tijdens de opvang een dokter nodig heeft.
Indien deze niet tijdig bereikt kan worden, kan de onthaalouder volgende stappen ondernemen:
Het toedienen van medicatie door de onthaalouder moet zo veel mogelijk beperkt worden.
De onthaalouder mag nooit medicatie toedienen zonder toestemming van de ouders, tenzij het kind ziek wordt bij haar en de bijgeroepen arts deze medicatie als dringend en noodzakelijk voorschrijft.
Medicatie die enkel op doktersvoorschrift te verkrijgen is:
De onthaalouder mag alleen medicatie toedienen op voorschrift van een behandelende arts. De arts of apotheker die de medicatie afleverde, noteert hoe de voorgeschreven medicatie wordt toegediend en bewaard (= frequentie, hoeveelheid, tijdstip, duur van de behandeling, en ook de datum van afleveren en vervaldatum van de medicatie). Dit voorschrift bezorgen de ouders aan de onthaalouder.
Medicatie of koortswerende middelen die zonder doktersvoorschrift te verkrijgen zijn:
De ouders noteren op het formulier toestemming medicatie, welke medicatie de onthaalouder aan hun kind mag toedienen. De hoeveelheden en het tijdstip van toedienen wordt gespecifieerd.
De onthaalouder noteert in het heen- en weerschriftje en op de fiche wanneer ze medicatie toediende (datum, uur, hoeveelheid, product, …).
Andere medische zorgen:
De ouders kunnen de onthaalouder niet vragen om medische handelingen te stellen. Het is bijvoorbeeld niet toegelaten aan onthaalouders om bij een kind met suikerziekte de bloedsuikerspiegel te controleren en / of insuline toe te dienen. Indien een kind zorgen nodig heeft die onder dergelijke beschermde medische handelingen vallen, moeten de ouders afspraken maken met een dienst voor thuisverpleegkunde. Deze dienst kan bij de onthaalouder langs komen.
In uitzonderlijke gevallen kunnen onthaalouders beperkte medische zorgen toedienen, mits zij hiervoor een specifieke opleiding volgen en toestemming krijgen van de ouders en de behandelende geneesheer.
Indien een kind een behandeling nodig heeft door bv. een kinesist, kan deze in samenspraak met de onthaalouder ook op “huisbezoek” komen in de opvang.
Uitstappen
De onthaalouder mag samen met de kinderen activiteiten doen buiten haar eigen woning. Ze kan boodschappen doen, naar een speelpleintje gaan, …
Hierbij vraagt de dienst een aantal afspraken en aandachtspunten te respecteren.
Van en naar school of activiteit
Onder geen enkele voorwaarde kunnen de eigen kinderen van de onthaalouder die nog geen 18 jaar zijn opvangkinderen brengen of ophalen aan school. Indien iemand een kind ophaalt aan de school, valt dit onder de verantwoordelijkheid van de ouders.
De onthaalouder laat de kinderen nooit zelfstandig de opvang verlaten (om naar school te gaan zonder begeleiding, naar de sportclub, naar een verjaardagsfeestje, …).
Individuele uitzonderingen op dit principe kunnen vader of moeder schriftelijk aan de onthaalouder meedelen via een standaardformulier. Hierbij vermeldt hij of zij volgende gegevens: vertrekuur, uur waarop het kind eventueel terug komt, telefoonnummer en de plaats van bestemming, wijze waarop het kind de verplaatsing zal maken (met de fiets, te voet, samen met een vriendje,…).
Er worden best ook vooraf afspraken gemaakt in verband met de aan te rekenen opvangduur.
De ouders betalen een bijdrage voor de opvang die in verhouding staat tot hun inkomen en waarbij rekening gehouden wordt met de gezinslast.
De dienst moet voor elk kind een attest “kindcode” ontvangen van de ouders. Deze kindcode vragen de ouders aan via de website van Kind en Gezin. Ze kunnen hierbij ondersteuning vragen aan de coördinator.
Samen met de kindcode ontvangen de ouders een bericht van Kind en Gezin waarop vermeld wordt wat de prijs is per:
Volle dag = opvang van 5u00 tot 10u59 = 100 % van de prijs op het attest kindcode
Halve dag = opvang tot 4u59 = 60 % van de prijs van een volle dag
Lange opvang = opvang van meer dan 11 uur = 160% van de prijs van een volle dag
Derde dag = opvang tot 2u59 = 40% van de prijs van een volle dag
ENKEL VOOR SCHOOLGAANDE KINDEREN
Indien een kind gedurende dezelfde dag twee kortere opvangmomenten bij dezelfde onthaalouder verblijft worden de uren samengeteld om de prijs te bepalen.
Voor aanpassingen aan het inkomenstarief verwijzen we naar de brochure “inkomenstarief voor ouders” op www.kindengezin.be.
Een schriftelijke overeenkomst is een overeenkomst tussen ouders en de dienst voor onthaalouders voor één welbepaald kind. Voor een tweede (of volgende kind) uit eenzelfde gezin dient een nieuwe schriftelijke overeenkomst te worden opgemaakt.
De ouders en de dienst bespreken de opvangafspraken en noteren het opvangplan in de schriftelijke overeenkomst. De ouders bespreken deze afspraken voorafgaand met de onthaalouder van hun keuze. Ouders en onthaalouder noteren hun akkoord met de gemaakte afspraken.
Elke onthaalouder of groepsopvang informeert de ouders over zijn specifieke werking voor de aanvang van de opvang. De schriftelijke overeenkomst geldt voor de opvang bij een specifieke onthaalouder.
Elke schriftelijke overeenkomst moet een minimumduur hebben van minstens 1 maand.
Een opvang wordt pas toegekend indien er sprake is van minstens 2 volle opvangdagen per week / of 8 dagen per maand indien het een opvang van een niet – schoolgaand kind betreft.
Een schriftelijke overeenkomst geldt in principe tot een kindje naar school gaat, tenzij uitdrukkelijk een andere einddatum werd vastgelegd. Indien een kindje naar school gaan en naar de opvang gaan combineert, moet hiervoor een nieuwe schriftelijke overeenkomst opgemaakt worden.
Andere opvangafspraken zijn occasioneel en kunnen indien het mogelijk is voor de onthaalouder en met uitdrukkelijke toestemming van de dienst.
Ouders kunnen een aanpassing vragen van hun opvangafspraken en schriftelijke overeenkomst. Zij dienen hierbij een wachttijd van 1 maand in acht te nemen waarna de aanpassing van kracht wordt. De ouders nemen steeds contact op met de dienst om de afspraken opnieuw vast te leggen.
Indien een onthaalouder een aanpassing wenst van de opvanguren die een invloed heeft op de afgesloten schriftelijke overeenkomsten, moet dit minstens 2 maand vooraf met de ouders besproken worden en voor elk kind in een nieuw schriftelijke overeenkomst bij de dienst worden vastgelegd.
In de schriftelijke overeenkomst worden de bepalingen opgenomen als:
Indien ouders eenmalig een extra opvangdag nodig hebben, kunnen zij dit aanvragen. Indien de onthaalouder de ruimte heeft om het kindje op te vangen zal dit worden toegestaan. Indien regelmatig een extra opvang nodig is, moet de schriftelijke overeenkomst aangepast worden.
Indien ouders de opvangafspraken wensen te verlengen na de vermoedelijke einddatum van de schriftelijke overeenkomst, moeten ze de organisator daarvan minstens een maand voor de vermoedelijke einddatum op de hoogte brengen. Er wordt met wederzijdse instemming een nieuwe vermoedelijke einddatum van de overeenkomst bepaald. Deze verlenging van de overeenkomst kan geweigerd worden door de organisator indien overbezetting dreigt of bij overmacht.
Bij het eenmalig omwisselen van een opvangdag, bespreken de ouders en de onthaalouder de mogelijkheid of de wissel mogelijk is.
Indien een onthaalouder langdurig niet kan werken wegens ziekte of ongeval, of indien een onthaalouder definitief de samenwerking met de dienst voor onthaalouders stopzet, zal de organisator de ouders die een schriftelijke overeenkomst hebben afgesloten zo goed mogelijk helpen om een andere opvangplaats bij een andere onthaalouder vast te leggen. In deze omstandigheden zullen opvangafspraken gedeeltelijk wijzigen.
Indien ouders systematisch meer opvang vragen dan vastgelegd in hun opvangplan, moeten de ouders een nieuwe schriftelijke overeenkomst te bespreken met de organisator. Indien ouders geen overleg plegen met de organisator, zullen de extra opvangdagen geweigerd worden.
Indien ouders systematisch minder gebruik maken van de opvang en daardoor andere gezinnen met een dringende opvangvraag niet geholpen kunnen worden, zal de organisator de ouders uitnodigen om een nieuwe schriftelijke overeenkomst te bespreken. Indien ouders niet ingaan op de vraag tot overleg van de organisator, kan de organisator de opvang opzeggen mits voorafgaande kennisgeving van minstens 1 maand.
Bij niet naleven van de afspraken uit het huishoudelijk reglement of de schriftelijke overeenkomst kan de organisator, mits het sturen van een voorafgaande verwittiging de opvang stopzetten. Tussen het versturen van de verwittiging en de stopzetting van de opvang verloopt minstens één maand.
Voor elk kind worden 30 respijtdagen per jaar toegekend indien een kindje 5 dagen per week naar de opvang komt. Komt het kind geen volledig jaar, of komt een kind minder dan 5 dagen per week naar de opvang, dan worden deze 30 dagen in verhouding verminderd.
Elke gereserveerde opvang moet betaald worden, behalve indien de afwezigheid van het kind gerechtvaardigd is / wordt of indien de toegekende respijtdagen niet volledig werden opgebruikt. Het tarief van de gereserveerde dag, is het tarief vermeld op het attest kindcode.
Indien de ouders de onthaalouder niet tijdig verwittigen (voor 8u30 op de dag van de opvang) kan de opvang als ongerechtvaardigde dag aangerekend worden tegen de dagprijs vermeerderd met € 2. Hiervoor kan geen respijtdag ingezet worden.
Een schriftelijke overeenkomst kan op vraag van de ouders aangepast worden. Deze aanpassingen gaan pas in een maand na de ondertekening van een nieuwe overeenkomst.
De gereserveerde dagen en de toegekende respijtdagen zijn gebonden aan de schriftelijke overeenkomst. Het is dus niet mogelijk om respijtdagen die voor het ene kindje niet werden opgebruikt in te zetten bij afwezigheid van een ander kindje uit het gezin.
Een kindje start begin april in de opvang, voor 5 dagen => 30 dagen * 9/12de van het jaar => 22,5 respijtdagen tot eind van het jaar
Een kindje heeft een schriftelijke overeenkomst van 3,5 volle dagen per week => 30 dagen * 3,5/5 => 21 respijtdagen
Een kindje komt 4 dagen per week, maar in de zomervakantie slechts 2 dagen per week => 10 maanden à 4 d/week, 2 maanden à 2 d/ week => 30 dagen * 10/12de van het jaar * 4/5de voltijdse = 20 dagen voor het schooljaar + 30 dagen * 2/12de van het jaar * 2/5de voltijds = 2 dagen voor de zomervakantie. In totaal zijn dit dus 22 respijtdagen. De respijtdagen kunnen ook gebruikt worden voor verlof in andere schoolvakanties.
Verlof ouders |
Ouders nemen verlof samen met de onthaalouder |
Gerechtvaardigde afwezigheid |
Ouders nemen verlof buiten de verlofperiode van de onthaalouder |
Respijtdagen |
|
Verlof onthaalouder |
Ouders doen beroep op een vervangende onthaalouder. (nieuwe afspraken zijn mogelijk) |
Respijtdagen indien afwezigheid bij de vervangende onthaalouder |
Ouders zorgen zelf voor opvang tijdens verlof onthaalouder |
Gerechtvaardigde afwezigheid |
|
Ziekte kind |
Kind is ziek / gehospitaliseerd en de ouders bezorgen een doktersattest |
Gerechtvaardigde afwezigheid |
Kind is ziek / gehospitaliseerd maar de ouders bezorgen geen doktersattest |
Respijtdagen |
|
Ziekte onthaalouder |
Ouders zorgen zelf voor opvang buiten de dienst om |
Gerechtvaardigde afwezigheid |
Ouders vragen vervangende onthaalouder (nieuwe afspraken zijn mogelijk) |
Respijtdagen indien afwezigheid bij de vervangende onthaalouder |
|
Ziekte ouders |
Kindje gaat verder naar de opvang |
Schriftelijke overeenkomst wordt gerespecteerd |
Kindje blijft thuis of bij familie |
Respijtdagen |
|
Ouder blijft langdurig ziek |
Respijtdagen |
|
Moederschapsrust mama |
Kindje blijft opvangplan volgen of komt minstens 2 dagen per week |
Respijtdagen |
Ouder werkt (tijdelijk) niet |
Tijdelijke werkloosheid, weerverlet, brugdag, ziekte, … |
Respijtdagen |
Langere werkloosheid |
Respijtdagen |
|
Ouders blijven langdurig afwezig zonder kennisgeving |
Respijtdagen |
|
Alle andere afwezigheden, behoudens overmacht waarover het college van Burgemeester en Schepenen beslist |
Respijtdagen |
Eén dag opvang verwisselen binnen dezelfde maand |
Er wordt geen respijtdag aangerekend indien deze wissel in samenspraak is met de onthaalouder en het aantal dagen per maand gelijk blijft |
Te bespreken vooraf met de onthaalouder. |
Eén dag minder |
Respijtdag |
Tijdig de onthaalouder verwittigen. |
Één dag meer opvang |
Occasionele opvang wordt aangerekend volgens het tarief op de kindcode. |
Te bespreken met de onthaalouder |
Regelmatig extra opvangdagen |
Schriftelijke overeenkomst moet worden aangepast (formulier “opvangplan wijzigen”) |
Te bespreken met de onthaalouder en de dienst |
Regelmatig minder opvangdagen |
Schriftelijke overeenkomst moet worden aangepast (formulier “wijzigen opvangplan”) |
Te bespreken met de onthaalouder en de dienst |
Voor baby’s en peuters zijn alle kosten voor de maaltijden inbegrepen in de dagprijs. Melkvoeding en eventuele aangepaste (dieet) voeding worden door de ouders meegebracht.
Voor schoolgaande kinderen is een warme maaltijd niet inbegrepen in de dagprijs. De prijs voor een warme maaltijd bedraagt € 2,50. De kosten voor de maaltijden worden verrekend met de maandelijkse factuur.
Een sanctionerende toeslag kan aangerekend worden indien een opvang door de ouders wordt opgezegd, zonder het respecteren van een opzegperiode van minstens 1 maand, wordt nog één maand opvang aangerekend (tenzij nog voldoende respijtdagen ter beschikking zijn).
Indien een kind, zonder toestemming van de onthaalouder pas na sluitingsuur wordt opgehaald, kan een toeslag van € 15 worden aangerekend.
Indien een kindje afwezig is zonder te verwittigen voor 8u30 van dezelfde dag, kan een toeslag gevraagd worden van de dagprijs vermeerderd met € 2 euro. Op die dag kan geen respijtdag worden ingezet.
Een mail met de genoteerde aanwezigheid wordt na elk opvangmoment naar het door u opgegeven mailadres verzonden. Indien u deze aanwezigheidsregistratie wenst te betwisten, dient u dit binnen de 48 uur te melden aan de dienst via het mailadres onthaalouders@middelkerke.be. Zonder tegenbericht wordt de registratie geacht aanvaard te zijn. Indien u geen email ontvangt, gelieve dit dan te laten weten aan de dienst voor onthaalouders.
De factuur wordt maandelijks overgemaakt aan de ouders met een overzicht van de opvang van de afgelopen maand, de dagprijs en met de vermelding van de uiterste datum van betaling.
De ouders hebben de mogelijkheid om deze facturen te betalen via overschrijving of domiciliering. Facturen kunnen via post of mail aan de ouders toegestuurd worden.
Indien u meent een fout ontdekt te hebben op de factuur, neemt u contact op met de contactpersoon van de betreffende dienst. Dit dient te gebeuren voor afloop van de betalingstermijn van de betrokken factuur. Indien er geen oplossing gevonden wordt met de betreffende dienst kan u schriftelijk en gemotiveerd uw klacht/protest indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen dat hierover zal beslissen. Deze klacht of protest moet ingediend worden binnen de 30 dagen na verzending van de factuur. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de factuur als onbetwist en opeisbaar beschouwd.
De kosten van de gedwongen invordering vallen ten laste van de in gebreke blijvende wanbetaler.
Bij niet-betaling van de factuur binnen de gestelde termijn wordt er binnen de 15 dagen een herinneringsbrief verstuurd. De betaling dient te gebeuren binnen de 15 dagen. De uiterste betalingsdatum wordt vermeld op de brief.
Indien na het verstrijken van betalingstermijn van de 1ste betalingsherinnering er geen betaling ontvangen werd, wordt er binnen de 15 dagen een tweede en tevens laatste betalingsherinnering verstuurd die geldt als ingebrekestelling om het bedrag binnen de 15 dagen te vereffenen. Deze betalingsherinnering wordt aangetekend verstuurd, en de initiële factuur wordt vermeerderd met een administratieve meerkost van EUR 7,50. Zowel in de 1ste als de 2de herinnering wordt vermeld dat in geval van financiële moeilijkheden er een afbetalingsplan kan worden opgemaakt.
Het afbetalingsplan wordt opgemaakt met de dienstverantwoordelijke, eventueel in samenwerking met de sociale dienst van het OCMW. De afspraken worden schriftelijk vastgelegd en ter goedkeuring voorgelegd aan de financieel directeur, na wiens goedkeuring de afspraken voor alle partijen bindend worden.
Indien na het verstrijken van de betalingstermijn vermeld in het aangetekend schrijven geen betaling volgt of er geen afbetalingsplan werd afgesproken of het afbetalingsplan niet wordt gerespecteerd, wordt de schuld ingevorderd bij wet of decreet voorziene procedures en wordt het dossier overgemaakt aan het College van Burgemeester en Schepenen, dewelke de mogelijkheid hebben om de dienstverlening stop te zetten, zowel voor de kinderopvang als de vakantiewerking van de jeugddienst.
De dienst levert fiscale attesten voor de opvang van kinderen tot 14 jaar. Deze attesten worden aan de ouders thuis toegestuurd uiterlijk eind mei. Op het attest worden de effectief betaalde fiscaal aftrekbare financiële bijdragen vermeld betaald in het jaar waarop het attest betrekking heeft.
De ouders wordt gevraagd om eventuele adreswijzigingen, ook indien de opvang beëindigd wordt, mee te delen zodat alle attesten op een correct adres kunnen worden toegestuurd. Indien de dienst niet beschikt over een correct (mail)adres kunnen ouders hun fiscaal attest afhalen tussen 1 juni en 30 juni van het kalenderjaar volgend op het jaar waarop het fiscaal attest betrekking heeft.
Wennen is belangrijk voor ouders en kind zowel bij de start, indien het kindje naar een andere onthaalouder gaat of na een langdurige afwezigheid. De eerste dagen van de opvang zijn immers voor de meeste kinderen stresserend: nieuwe mensen, nieuwe geluiden, nieuwe geuren, enz.. Ook voor de ouders is het een grote stap. Wenmomenten zorgen ervoor dat de overgang van de opvang van thuis naar de kinderopvang geleidelijk wordt opgebouwd, waardoor stress bij het kind vermeden of beperkt kan worden.
De ouders worden aangeraden om na de geboorte van hun kindje eens langs te gaan op bezoek in de opvang. (Gewoontes van het kindje te bespreken, voeding, slapen, ….)
De ouders kunnen op dit moment samen met hun kind de opvang beter leren kennen of kunnen nog een ander moment afspreken om samen te wennen.
Kort voor de effectieve start van de regelmatige opvang wordt aan de ouders aangeraden hun kindje een eerste keer korter (een 2 tot 3 uur) naar de opvang te brengen. Zo krijgen onthaalouder(s), ouder en kind nogmaals de kans om elkaar beter te leren kennen. Indien er vragen zijn kan men dan onmiddellijk en op een rustiger moment de zaken bespreken.
Wenmomenten waarbij ouders aanwezig zijn zullen niet worden aangerekend. Wenmomenten zonder ouders worden aangerekend volgens de bepaalde ouderbijdrage.
De onthaalouder zorgt er voor dat ze de eerste dagen tijd voorziet om het kindje beter te leren kennen. Ze gaat ook regelmatiger kijken als het kindje slaapt in de opvang. Onder de 6 maanden slaapt het kindje in de opvangruimte of in een aanpalende zichtbare / hoorbare ruimte.
Tijdens de openingsuren heeft de ouder toegang tot alle ruimtes waar de kinderen kunnen verblijven. Er wordt gevraagd om rekening te houden met de privacy van het onthaalgezin en rust van kinderen die mogelijks slapen.
De ouder bespreekt eventuele vragen en/of opmerkingen zo snel mogelijk met de onthaalouder(s).
Indien de ouder en de onthaalouder niet tot een akkoord komen, kunnen beide steeds met vragen / foutmeldingen of opmerkingen bij de coördinator terecht. De coördinator noteert de vraag, het probleem of de opmerking en zal in overleg met de betrokkenen proberen een oplossing voor te stellen.
Indien het niet tot vergelijk komt met de coördinator van de dienst, kan de ouder een formele klacht indienen bij het gemeentebestuur. Hoe u een formele klacht richt aan het gemeentebestuur, is terug te vinden op https://www.middelkerke.be/nl/over-middelkerke/communicatie-met-burger/meldingen-en-klachten/klachten Binnen de maand ontvangt u een antwoord op je schrijven.
Indien de voorgestelde oplossing de ouders niet bevalt en een vergelijk onmogelijk is, dan kan men zich wenden tot de klachtendienst van Kind en Gezin, Hallepoortlaan 27,1060 Brussel 078 150 100 – info@opgroeien.be Dit kan via http://www.kindengezin.be/contact-en-help/klachten/ .
Persoonsgegeven: elk gegeven dat direct of indirect herleidbaar is tot een individuele natuurlijke persoon.
Persoonsbestand: een verzameling van gegevens, die op één of verschillende personen betrekking hebben, die (gedeeltelijk) automatisch wordt gevoerd, of met het oog op doeltreffende raadpleging systematisch is of wordt aangelegd, voor zover deze gegevens in het kader van de kinderopvang en/of dienstverlening zijn verzameld. Het gaat onder meer om relevante persoonsgegevens van het kind, het gezin en noodcontacten, en ook alle correspondentie, opvangplannen, facturatie, verwijzingen, verslagen en dergelijke. In het dossier kunnen ook gegevens worden opgenomen van de personen met wie het kind direct te maken heeft. Dit gebeurt alleen voor zover de gegevens relevant zijn voor de kwaliteit van de opvang en zorg van het kind.
Doel van het persoonsbestand: het doel van het persoonsbestand is een efficiënte en effectieve dienstverlening mogelijk te maken met betrekking tot de opvang en kwaliteit van de opvang van kinderen binnen de opvanglocaties en de bereikbaarheid van ouders in geval van ziekte van het kind of andere dwingende redenen.
Beheerder van persoonsbestand: diegene die namens de organisator van kinderopvang belast is met de zorg voor een persoonsbestand of een gedeelte ervan. Tevens ook die zeggenschap heeft over het persoonsbestand en verantwoordelijk is voor de naleving van de bepalingen van het reglement.
Gebruiker van het persoonsbestand: degene die ten behoeve van de kinderopvang gemachtigd is gegevens in het persoonsbestand in te voeren, te wijzigen en/ of kennis van te nemen.
Persoonlijke notities van medewerkers: zijn strikt persoonlijke aantekeningen van een medewerker van de kinderopvang bedoeld voor intern overleg en beraad en behoren niet tot het persoonsbestand.
De organisator van de kinderopvang respecteert de privacy en verwerkt de persoonsgegevens die hem worden toevertrouwd met de grootste zorg. De organisator van de kinderopvang kan zowel bij inschrijving als tijdens de periode van opvang persoonsgegevens opvragen die nodig zijn voor de werking van de opvang. Het betreft: identificatie en contactgegevens van de ouder(s), het kind en noodcontacten, opvangplangegevens, financiële gegevens en facturatie, aanwezigheid, gezinssituatie.
Indien relevant voor de opvang kunnen medische gegevens, de maatschappelijke kwetsbaarheid en specifieke aandachtspunten (zoals gezondheid, voeding, opvanggeschiedenis, slaapgewoonten…) van het kind worden bijgehouden.
Door het verstrekken van de persoonsgegevens geeft de ouder aan de organisator van kinderopvang de uitdrukkelijke toestemming om de verstrekte gegevens te verwerken voor de doeleinden: zoals beschreven in het reglement, om te informeren over de werking en de activiteiten van de opvang (en organisator van kinderopvang) en voor het verstrekken van gevraagde informatie.
Als de ouder niet akkoord gaat met de verwerking van de persoonsgegevens voor alle doeleinden zoals beschreven in dit huishoudelijk reglement en de overeenkomst, dan kan de opvang van het kind worden geweigerd.
Door zich akkoord te verklaren met het huishoudelijk reglement en de overeenkomst, stemt de ouder in om in functie van de opvang bepaalde gegevens (zoals inlichtingenfiche, aanwezigheidsregistratie, heen- en weerschriftje, observatieboekje, ….) ter beschikking te stellen van de kinderbegeleiders en/of inspectiedienst. Ook in deze situaties gaat de organisator en zijn medewerkers discreet om met de persoonsgegevens.
De organisator van de kinderopvang, dienst voor onthaalouders en de kinderbegeleiders verbinden zich ertoe om de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen.
Persoonsgegevens worden bewaard zolang als nodig is om de dienstverlening uit te voeren. Na het stopzetten van de opvang verplicht de wet om bepaalde gegevens nog 5 jaar en andere 10 jaar bij te houden. Na het verstrijken van de bewaartermijn worden alle persoonsgegevens vernietigd.
De ouder kan steeds vragen welke op zijn persoon en zijn kind betrekking hebbende gegevens de organisator van kinderopvang verwerkt, vragen om ze te laten verbeteren of wissen of om ze over te dragen. De ouder heeft het recht om een gegeven toestemming (zoals toestemming voor het nemen, delen en publiceren van foto’s) op te heffen of te wijzigen.
De ouder kan zijn rechten, zoals inzagerecht, uitoefenen door het aanvraagformulier ‘uitoefening rechten van betrokkene’ te mailen naar DPO@middelkerke.be of per post te versturen naar Data Protection Officer, Spermaliestraat 1 te 8430 Middelkerke.
De rechten en de beperkingen erop kan men nalezen op https://www.middelkerke.be/nl/privacy-rechten-van-de-betrokkene.
Als de ouder het niet eens is met de manier waarop de organisator van kinderopvang de persoonsgegevens verwerkt, kan de ouder zich wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (Drukpersstraat 35, 1000 Brussel). Een meer uitgebreid overzicht van het beleid op het vlak van verwerking van persoonsgegevens is terug te vinden op www.middelkerke.be.
Tijdens de periode van opvang kan de organisator van de kinderopvang en de kinderbegeleider foto’s en filmpjes nemen van groepsactiviteiten, al dan niet met ouders. Dit beeldmateriaal wordt gebruikt om in het algemeen informatie te verstrekken over de activiteiten en de werking van de opvang.
Beelden kunnen gepubliceerd worden in publicaties (zoals het gemeentelijk infoblad, brochure..), gedeeld worden via de website en de sociale media (zoals gesloten facebookpagina’s, foto’s..) van de organisator en opgehangen worden in de opvanglocaties.
Voor het nemen als voor het delen en publiceren van beelden waarop het kind duidelijk in beeld staat, al dan niet met de ouder of met enkele kinderen, zal gevraagd worden aan de ouder om de toestemming/niet toestemming kenbaar te maken op de overeenkomst.
De organisator van de kinderopvang verklaart de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU 2016/679) van 27/04/2016 en de Belgische privacywetgeving van 30/07/2018 rond de bescherming van persoonsgegevens na te leven.
De dienst voor onthaalouders en kinderbegeleiders hebben als opvangorganisatie een verplichting (ouderparticipatie) om aan ouders informatie te verschaffen met betrekking tot het wel en wee van hun kind in de opvang en de ouders hebben op hun beurt recht op informatie.
Gewoonlijk krijgen beide ouders die informatie. Bij gescheiden of niet samenlevende ouders kan de situatie wat complexer zijn, maar ook dan hebben beide ouders recht op informatie.
Afspraken hieromtrent zijn terug te vinden in het afzonderlijk document “Afspraken over informatieverstrekking aan gescheiden of niet samenlevende ouders”.
De kinderopvang vraagt bij inschrijving en tijdens de opvang van het kind persoonsgegevens op die nodig zijn voor de werking van de opvang. Het betreft administratieve gegevens van kind, de ouders en het gezin, gegevens nodig voor het voorrangsbeleid en relevante sociale of medische gegevens. Deze gegevens worden vernietigd zodra ze niet meer relevant zijn voor de opvang.
De organisator van de kinderopvang verbindt zich er toe om de veiligheid en vertrouwelijk karakter van de persoonsgegevens te waarborgen. De persoonsgegevens die de ouder meldt op de inlichtingenfiche worden aan de kindbegeleider bezorgd die voor het kindje zorgt (ook bij tijdelijke opvang).
Gegevens betreffende een kind en zijn gezin worden nooit doorgegeven voor commerciële doeleinden.
Overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer heeft de ouder recht op toegang tot de administratieve gegevens die zijn kind, zichzelf of zijn gezin betreffen en kan de ouder verbetering ervan vragen.
Het gemeentebestuur van Middelkerke sloot een verzekering af voor lichamelijke ongevallen voor de kinderen tijdens de opvang en voor de burgerlijke aansprakelijkheid van de kinderen en de onthaalouder (Ethias , 45.026.418). De onthaalouders zijn verzekerd voor arbeidsongevallen (Ethias, 6.561.959). Aangifte van schade of ongeval moet binnen de 24u na de feiten gebeuren bij de coördinator. De coördinator verwittigt de verzekeringsmaatschappij (Ethias, Prins-Bisschopssingel 73, 3500 Hasselt). De aangifte wordt deels door de behandelende arts, de ouders en de opvang ingevuld.
De dienst noch de onthaalouder is verantwoordelijk voor verlies van of schade aan waardevolle bezittingen van het kind. Aan de ouders wordt uitdrukkelijk gevraagd om hiermee rekening te houden. Dit wil zeggen: doe je kind geen juwelen (halsketting, oorringen of armbandje) aan tijdens de opvang. Deze kunnen trouwens oorzaak zijn van verwondingen.
Indien het kind een bril, een gehoorapparaat of andere medisch aangewezen toestellen nodig heeft, kan dit uiteraard wel bij de onthaalouder. Het is nodig om duidelijke afspraken te maken rond het gebruik van deze toestellen of apparaten.
Voor elk kind wordt een inlichtingenfiche ingevuld op de dienst vóór de start van de opvang. De ouder zorgt er voor dat de inlichtingenfiche steeds actueel is en geeft veranderingen van gegevens (adres, telefoonnummer, huisarts, contactpersoon in nood, …) steeds onmiddellijk door.
Indien de ouder beroep doet op een vervangende onthaalouder, bezorgt hij / zij de onthaalouder steeds een kopie van de inlichtingenfiche.
De organisator voorziet een systeem van aanwezigheidsregistratie voor elk kind waarop de tijdstippen van aankomst en vertrek genoteerd worden. De ouder krijgt een mail met de geregistreerde uren. De ouder kan binnen de 48 uur bezwaar aantekenen tegen de geregistreerde gegevens via mail naar onthaalouders@middelkerke.be .
Om de kwaliteit van de werking te verzekeren heeft de dienst voor onthaalouders een kwaliteitshandboek. De missie, visie, doelstellingen en strategie voor het pedagogisch beleid en voor de betrokkenheid en de participatie van de gezinnen worden beschreven, evenals het organisatorisch management. Het kwaliteitshandboek kan ingekeken worden op vraag.
Elke verandering aan het huishoudelijk regelement, ten nadele van de ouders, wordt minstens twee maanden voor de aanpassing ingaat schriftelijk meegedeeld. Elke wijziging wordt voor ontvangst en kennisneming ondertekend door de ouders. De ouders hebben het recht om binnen de twee maanden na kennisname van deze wijzigingen de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder schade of opzegvergoeding verschuldigd te zijn.
De algemeen directeur wordt gemachtigd om de gegevens van personeelsleden, functiehouders, adresgegevens en andere loutere informatieve vermeldingen aan te passen en in overeenstemming te brengen met de actuele situatie in de gecoördineerde versie van dit reglement (incl. bijlagen) zoals het gepubliceerd wordt op de webtoepassing van de gemeente. Van deze materiële bijwerkingen wordt melding gemaakt onderaan de gepubliceerde gecoördineerde versie van het reglement.
Indien de ouders de schriftelijke overeenkomst vroeger dan afgesproken wensen stop te zetten moet er een opzegtermijn van minimum 1 maand gerespecteerd worden.
De bepalingen inzake opzegtermijn moet niet gerespecteerd worden indien:
De ouders hebben het recht om binnen de twee maanden na kennisname van wijzigingen in het huishoudelijk reglement de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder schade of opzegvergoeding verschuldigd te zijn.
De organisator kan beslissen de opvang op te zeggen van kinderen indien ouders het huishoudelijk reglement of andere contractuele bepalingen niet naleven zoals:
Indien een onthaalouder de opvang van een specifiek kind wenst op te zeggen, zal zij hierover eerst overleg plegen met de coördinator. Afhankelijk van de situatie wordt afgesproken om:
Indien de onthaalouder beslist geen opvang meer te doen, probeert de coördinator de onthaalouder te motiveren om nog een beperkte periode verder opvang te doen, tot vervangende opvang geregeld kan worden voor alle kinderen.
Indien de onthaalouder daartoe niet bereid of in staat is, zal de dienst zo snel mogelijk aan de ouders een alternatief aanbieden, binnen de perken van de mogelijkheden en rekening houdend met de voorrangsregels. De dienst kan echter geen garantie bieden op een gelijkwaardig alternatief of op een ononderbroken dienstverlening.
Gezinnen van wie de opvang wordt stopgezet door de ziekte of door een beslissing van de onthaalouder, hebben voorrang op de ouders die op de wachtlijst staan.
In een situatie van crisis (cfr covid -19 –situatie) worden door de kinderopvang de richtlijnen van de bevoegde overheid gevolgd. Deze kunnen afwijken van de regels vervat in dit reglement.
Spermaliestraat 1
8430 Middelkerke
059 31 30 16
info@middelkerke.be
Katrien Geens of Griet Dehouwer
Sluisvaartstraat 17
8430 Middelkerke
059 30 48 86
onthaalouders@middelkerke.be
Naam onthaalouder
Adres onthaalouder
Telefoonnummer onthaalouder
e-mailadres onthaalouder
Naam ouder: naam ouder:
Adres:
Telefoon ouder: telefoon ouder:
e-mailadres
contactgegevens in nood
naam: telefoonnummer:
naam: telefoonnummer:
Naam kind:
Geboortedatum:
Eerste afspraak om te wennen: ...../…../ 20…..
Tweede afspraak voor wennen: ...../…../ 20…..
Eerste opvangdag: …../…../20…..
Vermoedelijke einddatum opvangovereenkomst …../…../20…..(= eerste instapmoment)
Maandag van tot
Dinsdag van tot
Woensdag van tot
Donderdag van tot
Vrijdag van tot
Zaterdag van tot
Zondag van tot
Volgens vast schema zoals hieronder vermeld:
Maandag van tot
Dinsdag van tot
Woensdag van tot
Donderdag van tot
Vrijdag van tot
Zaterdag van tot
Zondag van tot
Volgens wisselend rooster met een vast verloop over … weken:
Week 1:
Maandag van tot
Dinsdag van tot
Woensdag van tot
Donderdag van tot
Vrijdag van tot
Zaterdag van tot
Zondag van tot
Week 2:
Maandag van tot
Dinsdag van tot
Woensdag van tot
Donderdag van tot
Vrijdag van tot
Zaterdag van tot
Zondag van tot
Week …
Volgens wisselend rooster:
De ouders vragen gemiddeld volle dagen opvang per maand.
De ouders geven de juiste opvangdagen door aan de onthaalouder op
Op welke manier? ................
Op welk moment? ................
De onthaalouder waakt er over om de hem/haar maximaal vergunde capaciteit per dag niet te overschrijden.
Wijzigingen in de opvangafspraken zijn mogelijk. Hoe je deze kan vragen / afspreken, staat uitgebreid beschreven in het huishoudelijk reglement. Hieronder een korte samenvatting:
Afspraken bij beperkte of tijdelijke vooraf afgesproken wissels in de opvangdagen.
Eén dag opvang verwisselen binnen dezelfde maand |
Er wordt geen respijtdag aangerekend indien deze wissel in samenspraak is met de opvang en het aantal dagen per maand gelijk blijft |
Te bespreken vooraf met de onthaalouder. |
Eén dag minder |
Respijtdag of gereserveerde dagen betalen |
Tijdig de onthaalouder verwittigen. |
Één dag meer opvang |
Occasionele opvang wordt aangerekend volgens het tarief op de kindcode. |
Te bespreken met de onthaalouder |
Regelmatig extra opvangdagen |
Schriftelijke overeenkomst moet worden aangepast |
Te bespreken met de dienst |
Regelmatig minder opvangdagen |
Schriftelijke overeenkomst moet worden aangepast of de gereserveerde dagen worden aangerekend. |
Te bespreken met de dienst |
De prijs voor de opvang van (naam kind) wordt volgens de kindcode vastgelegd op € …. per dag.
De factuur wordt maandelijks overgemaakt aan de ouders met een overzicht van de opvang en de gereserveerde dagen van de afgelopen maand, de dagprijs en met de vermelding van de uiterste datum van betaling.
De ouders hebben de mogelijkheid om deze facturen te betalen via overschrijving of domiciliering.
Indien de ouders een nieuw attest kindcode ontvangen van Kind en Gezin, zal de organisator de prijs voor de opvang aanpassen vanaf de datum vermeld op de kindcode. Indien dit invloed heeft op reeds opgemaakte facturen zal het bedrag in meer of minder in rekening gebracht worden bij een volgende factuur of via creditnota.
De beide partijen kunnen de schriftelijke overeenkomst opzeggen mits het naleven van een opzegtermijn van één maand. Deze opzegtermijn gaat in op de derde werkdag na het verzenden van het bericht van opzeggen. De opzeg kan zowel via gewone brief, via aangetekend schrijven als via e-mail worden verzonden.
Bij het niet naleven van de opzegtermijn
Door de ouders, zal aan de ouders een schadevergoeding gevraagd worden die overeenstemt met de vergoeding voor de afgesproken opvang voor de resterende opzegtermijn. Indien de ouders nog beschikken over resterende respijtdagen kunnen deze respijtdagen ingezet worden.
Door de organisator kan een schadevergoeding of andere compensatieregeling toegekend worden die in verhouding staat tot de geleden schade. Het college van burgemeester en schepenen doet ter zake uitspraak via een gemotiveerd besluit.
Er kan geen opzeg of schadevergoeding gevraagd worden
In geval van overmacht bij één van beide partijen, waarover het college van burgemeester en schepenen oordeelt is er geen schadevergoeding verschuldigd.
Deze schriftelijke overeenkomst wordt gesloten binnen het kader dat beschreven staat in het huishoudelijk reglement van de dienst voor onthaalouders van de gemeente Middelkerke. Dit huishoudelijk reglement bestaat uit een algemeen deel dat van toepassing is voor de hele dienst en alle onthaalouders en een specifiek deel dat enkel van toepassing is bij de onthaalouder die vermeld staat in deze schriftelijke overeenkomst.
Conform de vermeldingen in het huishoudelijk reglement geef ik
wel / geen toestemming op foto’s te publiceren .
wel / geen toestemming om foto’s te delen met andere ouders waar mijn kind op staat samen met andere kinderen.
(Deze schriftelijke overeenkomst wijzigt de voorafgaande schriftelijke overeenkomst dd …../…../20….. en treedt in werking in vanaf …../…../20…..)
Gedaan te Middelkerke op ...../…../ 20…..
Voor ontvangst van het huishoudelijk reglement en akkoord met de schriftelijke overeenkomst,
De ouders Voor de organisator,
namens het college van burgemeester en schepenen
De algemeen directeur de burgemeester
J. Vergauwe J.M. Dedecker
(Deze overeenkomst wordt wat de gemeente betreft getekend door de daartoe gemachtigde ambtenaar onder voorbehoud van goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.)
De gemachtigde ambtenaar
Meer informatie?
Katrien Geens -
Dienst kinderopvang en onderwijs -
Welzijnshuis -
Sluisvaartstraat 17 -
8430 Middelkerke
Katrien.Geens@middelkerke.be -
059 31 30 16
Naam:
Adres:
Telefoonnummer / GSM:
Email:
Maandag van tot
Dinsdag van tot
Woensdag van tot
Donderdag van tot
Vrijdag van tot
Zaterdag van tot
Zondag van tot
Kinderen kunnen blijven overnachten op volgende momenten........
Ik ben bereid om van deze openingsuren af te wijken op vraag van de ouders op voorwaarde dat................
........
........
........
........
................
................
U wordt voor (datum) op de hoogte gebracht van de exacte datum van het jaarlijks verlof.
Indien de opvang een dag gesloten blijft voor verlof, wordt u hiervan op de hoogte gebracht als volgt ........
........
De opvang is jaarlijks maximum ………….. dagen gesloten.
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
........
Indien een onthaalouder een aanpassing wenst van de opvanguren die een invloed hebben op de afgesloten opvangplannen, moet dit minstens 2 maand vooraf met de ouders besproken worden en voor elk kind in een nieuw opvangplan bij de dienst worden vastgelegd.
........
........
Ouders kunnen een aanpassing vragen van hun opvangplan. Zij dienen hierbij een wachttijd van 1 maand in acht te nemen waarna de aanpassing van kracht wordt. De ouders nemen steeds contact op met de dienst om de afspraken opnieuw vast te leggen.
Indien een kindje naar school gaat, vervalt de schriftelijke overeenkomst. Indien een kindje verder naar de opvang komt, moeten de afspraken opnieuw vastgelegd worden in een nieuwe overeenkomst.
........
........
De regels in dit onderdeel van het huishoudelijk reglement gelden enkel bij de opvang die vermeld staat in de titel van dit document. Indien u beroep doet op een andere onthaalouder van de dienst, zijn andere regels van toepassing.
Meer informatie?
Katrien Geens - Dienst kinderopvang en onderwijs - Welzijnshuis - Sluisvaartstraat 17 - 8430 Middelkerke
Katrien.Geens@middelkerke.be - 059 31 30 16