HR begeleidingscommissie IFIC

OCMW ›› Personeel ››
Parent Previous Next

Huishoudelijk reglement van de begeleidingscommissie

I. Algemene bepalingen


Artikel 1

§1. Dit huishoudelijk reglement (HR) bepaalt de werking van begeleidingscommissie van de volgende instelling:


Woonzorgcentrum De Ril, dagverzorgingscentrum De Sluze


Dit HR werd opgesteld conform het protocol IFIC publieke sectoren – deel 1: toewijzingsprocedures van de sectorale IFIC-functies, ondertekend in Comité A op 24 juni 2021

§2. De begeleidingscommissie heeft als opdracht om de werkgever en de procesverantwoordelijke te ondersteunen en te adviseren bij de functietoewijzing in het kader van de functieclassificatie IFIC.  Ze formuleren opmerkingen, geven advies en stellen zo nodig alternatieven voor.  Deze adviezen zijn niet bindend voor de werkgever.

Artikel 2

Alle in dit reglement vermelde documenten kunnen geldig in elektronische vorm worden opgesteld en ter beschikking gesteld worden aan de leden van de begeleidingscommissie via mail, voor zover de toegankelijkheid voor de leden van de begeleidingscommissie en het respecteren van de regels inzake privacy en informatieveiligheid gegarandeerd zijn.

II. Samenstelling van de begeleidingcommissie


Artikel 3

§1. De samenstelling van de begeleidingcommissie wordt goedgekeurd door het lokaal bijzonder onderhandelingscomité. Het is paritair samengesteld, zodat het evenveel werkgeversvertegenwoordigers als werknemersvertegenwoordigers bevat met ten minste één (en maximaal 2) vertegenwoordiger(s) per vakbondsorganisatie vertegenwoordigd in het lokaal basisoverlegorgaan. De voorzitter van de begeleidingscommissie wordt aangeduid door de werkgever. De ledenlijst wordt als bijlage toegevoegd aan onderhavig reglement.


§2. De leden van de begeleidingscommissie moeten minstens de opleiding inzake de materie rond functieclassificatie gevolgd hebben bij de vzw IFIC (“Inleiding tot de functieclassificatie”).


§3. De samenstelling van de begeleidingscommissie kan achteraf gewijzigd worden, op voorwaarde dat deze wijziging gevalideerd wordt door het lokaal basisoverlegorgaan (om met name te voldoen aan (niet-exhaustieve lijst): iemand die de instelling verlaat, een afwezigheid omwille van medische redenen, moeder-/vaderschapsverlof, ouderschapsverlof, loopbaanonderbreking enz.). Indien de samenstelling wordt gewijzigd, moet het nieuwe lid de opleiding “Inleiding tot de functieclassificatie”, georganiseerd door IFIC, volgen.


Artikel 4

Het secretariaat van de commissie wordt waargenomen door de procesverantwoordelijke, aangeduid door de werkgever. Deze verricht haar opdracht onder de leiding en toezicht van de voorzitter en is onder meer belast met :

III. Organisatie van de werkzaamheden van de begeleidingscommissie

Artikel 5

De begeleidingscommissie legt haar vergaderkalender vast.  Buiten deze vergaderkalender kan de werkgever of de procesverantwoordelijk de begeleidingscommissie bij hoogdringendheid bijeenroepen, in principe tijdens de normale werkuren van de admininstratieve diensten van de werkgever

Artikel 6

Minstens de helft van het aantal leden aan werknermerszijde en de helft van het aantal leden aan werkgeverszijde zijn vereist opdat de begeleidingscommissie geldig kan bijeenkomen en beraadslagen.

Artikel 7

Indien noodzakelijk of bij problemen met de werking in de commissie en mits motivering, kunnen werknemers-en werkgeversvertegenwoordigers in de begeleidingscommissie beroep doen op experten van de werknemers- of werkgeversorganisaties.  Deze kunnen op vraag van de leden deelnemen aan de vergaderingen.  Zij hebben een adviserende rol.

IV. Taak van de begeleidingscommissie

Artikel 8

De begeleidingscommissie heeft als opdracht om de werkgever en de procesverantwoordelijke te ondersteunen en te adviseren bij de functietoewijzing in het kader van de functieclassificatie IFIC.  Ze formuleren opmerkingen, geven advies en stellen zo nodig alternatieven voor.  Deze adviezen zijn niet bindend voor de werkgever.

De gesprekken die gevoerd worden in de begeleidingscommissie zijn strikt vertrouwelijk.

V. Inwerkingtreding

Artikel 9

Dit huishoudelijk reglement treedt in werking op 11 januari 2022.



Meer informatie?

Marianne Mortier - personeelsdienstpersoneelsdienst –OCMW bestuur -   Spermaliestraat  1 -   8430 Middelkerke8430 Middelkerke
marianne.mortier@middelkerke.be -   059 31 30 16

BIJLAGE 1 : leden van de begeleidingscommissie


Langs werkgeverszijde :

Langs wernemerszijde :

Marianne Mortier, procesverantwoordelijke en verslaggever