Artikel 1: belastbaar feit
Er wordt voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 een belasting gevestigd op de afgifte door het gemeentebestuur van administratieve documenten.
Artikel 2: belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de persoon of rechtspersoon aan wie het document door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve worden uitgereikt.
Artikel 3: tarieven
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:
Afgifte van identiteitsbewijzen:
|
Kostprijs aangerekend door de federale overheid + 0,50 EUR Kostprijs aangerekend door de federale overheid Kostprijs aangerekend door de federale overheid + 0,50 EUR Kostprijs aangerekend door de federale overheid + 0,50 EUR |
Afgifte van reispassen:
|
Kostprijs aangerekend door de federale overheid + 7,50 EUR Kostprijs aangerekend door de federale overheid |
Afgifte van rijbewijzen (Belgische en internationale): De belasting blijft dezelfde ongeacht of het om een gewoon of voorlopig rijbewijs gaat of om een duplicaat. |
Kostprijs aangerekend door de federale overheid + 5,00 EUR |
Afgifte van stedenbouwkundige attesten / inlichtingen: |
50,00 EUR per attest of inlichting |
Openbaar onderzoek in kader van omgevingsvergunning |
€ 7,50/aangetekende zending |
Artikel 4: vrijstellingen
Worden van de belasting vrijgesteld:
Artikel 5: betaling
De belasting op de afgifte van identiteitsbewijzen, reispassen en rijbewijzen moet bij de aanvraag van het document contact betaald worden, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
De belasting op de afgifte van de andere administratieve documenten moet bij de afgifte van het document contant betaald worden, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 6: invordering
De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Artikel 7: bezwaarprocedure
De belastingschuldige kan, op straffe van verval, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet, tegen deze belasting bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet op straffe van nietigheid schriftelijk, gemotiveerd en ondertekend ingediend worden.
De indiening kan gebeuren door aangetekende verzending, door overhandiging tegen ontvangstbewijs of per email aan ontvangerij@middelkerke.be of elektronische weg, andere dan email indien het daartoe vereiste elektronische platform ter beschikking gesteld wordt door het gemeentebestuur.
De belastingschuldige heeft het recht om gehoord te worden. Indien hij van dit recht wenst gebruik te maken, dan dient hij dit expliciet te vermelden in het bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven binnen de 15 dagen na ontvangst ervan.
Artikel 8: wetgeving privacy
De persoonsgegevens verwerkt in het kader van dit belastingreglement worden met zorgvuldigheid en respect voor de privacy behandeld en beveiligd. Het gemeentebestuur van Middelkerke volgt hiervoor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (ook wel General Data Protection Regulation of GDPR) en de Belgische privacywet.
Concreet betekent dit onder meer dat:
Een meer uitgebreid overzicht van het beleid op het vlak van verwerking van persoonsgegevens vindt de belastingplichtige terug op www.middelkerke.be.
Artikel 9: bekendmaking
Dit reglement wordt door de burgemeester bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.
De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente.